
 
TRACKING RUSSIA’S NARRATIVES 
IN THE WESTERN BALKAN MEDIA

Published by the 
NATO Strategic Communications 
Centre of Excellence

978-9934-564-76-5



ISBN: 978-9934-564-76-5
Author: Tihomira Doncheva
Language editor: Jazlyn Melnychuk
Project manager: Sanda Svetoka
Design: Kārlis Ulmanis

Riga, April 2020
NATO STRATCOM COE 
11b Kalciema Iela 
Riga LV1048, Latvia 
www.stratcomcoe.org  
Facebook/stratcomcoe 
Twitter: @stratcomcoe 

Author would like to thank Tijana Cvjeticanin, Brady Hills, Iva Svobodova, Aki-Mauri Huhtinen, 
Daina Ozolina, Monika Gill, as well as editors, journalists and media experts for sharing their 
expertise and suggestions that contributed to this research.

This publication does not represent the opinions or policies of NATO or NATO StratCom COE.

© All rights reserved by the NATO StratCom COE. Reports may not be copied, reproduced, distributed or publicly displayed 
without reference to the NATO StratCom COE. The views expressed here do not represent the views of NATO. 

http://www.stratcomcoe.org


  ����������������������������������������������������������������������������   5

Content
Introduction � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �  6

Methodology   � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �  10

Russia’s narratives in 
the Western Balkan media � � � � � � � � � �  14

Sputnik Srbija as a source or amplifier . . . . . . . 14
Most and least popular articles . . . . . . . . . . . . . 16
Engagements . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Types of content re-publishing   . . . . . . . . . . . . . 19
Sustainability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Disinformation   � � � � � � � � � � � � � � � � � � �  28
Case study 1: NATO killed more civilians 
than the Taliban . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Case study 2: NATO soldiers show 
satanic sign   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Main re-publishers � � � � � � � � � � � � � � � �  34
Serbia-based outlets . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Montenegro-based outlets . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
BiH-based outlets   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Kosovo-based outlets . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Conclusions   � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �  39

Endnotes   � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �  42



6  �����������������������������������������������������������������������������  

Introduction
‘Russia has complete control over the 
media.’1

Taken out of context, this quote confirms the 
hypothesis that this research was launched 
with: Russian influence is present in the 
Western Balkans media space. Previous 
research conducted by the NATO Strategic 
Communications Centre of Excellence 
has identified existing weaknesses within 
Western Balkan (WB) societies which enable 
hostile influence in diverse areas including 
the media space. The report ‘Russia’s 
strategic interests and tools of influence 
in the Western Balkans’ examines Russia’s 
influence toolbox and claims that local media 
has been spreading pro-Russian content, and 
another study ‘Russia’s narratives toward the 
Western Balkans: Analysis of Sputnik Srbija’ 

identifies the content that Sputnik Srbija – 
the most popular Kremlin-affiliated media in 
the Western Balkans –  fuels the online space 
with. 

Apart from Sputnik Srbija, other Kremlin-
affiliated media present in the region include 
RBTH (Russia Beyond the Headlines or 
Russia Beyond), which is published in both 
Serbian and Macedonian, and Argumenti I 
Fakti, published only in Serbia. Additionally, 
pro-Russian outlets are published both in 
print and online in the form of supplements 
such as Ruska Rec or the pro-Russian 
Donbas-based (East Ukraine) outlet News-
front, whose financing remains non-
transparent. A selection of newspapers 
popularising alternative Russian medicines 
are also distributed across the region, 

https://www.stratcomcoe.org/russias-strategic-interests-and-tools-influence-western-balkans
https://www.stratcomcoe.org/russias-strategic-interests-and-tools-influence-western-balkans
https://www.stratcomcoe.org/russias-strategic-interests-and-tools-influence-western-balkans
https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik
https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik


  ����������������������������������������������������������������������������   7

targeting the elderly demographic that is not 
necessarily reached by the more political 
content spread by other Russian-affiliated 
media. 

Sputnik Srbija is by and large the most 
popular Russia-affiliated outlet in the region 
according to local experts2. However, none 
of these outlets, including Sputnik Srbija, 
appear among the top media channels 
according to opinion polls or media 
monitoring tools (e.g. Alexa, SimilarWeb).

It has been challenging to determine what 
the influence of Russian channels is in the 
WB. Any attempts to identify a network of 
local WB actors who cooperate with Russian 
outlets has proven to be complicated due to 
non-transparent ownership and unknown 
business and/or political connections of 
local media channels. Previous studies3 
have also attempted to map a Russian 
network of influence in the WB media space, 
but none of these research papers had 
included content analysis of the suspected 
pro-Russian media. Thus, in order to explore 
the presence of Russian state-funded media 
content in the WB media space and to 
determine if there is a sustainable network 
of outlets spreading such information, this 
study chose to track narratives as identified 
on Sputnik Srbija4.  

The research. This research has adopted 
a holistic approach to understanding 
the media environment of the Western 
Balkans. Thus, a multi-step analysis has 
been undertaken to understand the extent 

of Russian influence in the media of the 
Western Balkans. The aim is to identify if 
the same narratives of Sputnik Srbija appear 
in local media. The study will also map out 
local outlets which consistently publish 
such content. A series of research questions 
have been posed:

  How often do the same articles, 
published on the Sputnik Srbija website, 
appear in local media outlets? 

  How often is Sputnik Srbija the source 
as opposed to the amplifier of the 
information?

  How sustainable are the narratives? 
Can we find the same narratives when 
comparing data from 2018 and 2019?

  Do the same narratives appear in the 
same outlets?

  Are there media outlets that amplify the 
content originating from Sputnik Srbija? 

As concluded in the study pro-Russian 
content, and another study ‘Russia’s 
narratives toward the Western Balkans: 
Analysis of Sputnik Srbija’, the goal of the 
identified narratives is to create tensions 
among the countries in the WB, as well as 
slow down their Euro-Atlantic integration. 

Furthermore, Russian media in the region 
are also perceived as the ones spreading 
disinformation, as highlighted during 
interviews with local experts. A report 

https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik
https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik
https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik


8  �����������������������������������������������������������������������������  

published by a local organisation that 
participates in the fact-checking network 
“Zasto ne?” (‘Why not?’) claims that 
political disinformation is widespread in 
the region and Sputnik Srbija is the foreign 
media outlet appearing most often in their 
research5. Thus, an additional analysis has 
been undertaken within the current study to 
understand if the same outlets (identified to 
be spreading Russian content) also appear 
in disinformation news threads, as identified 
by local fact checkers. The main aim of this 
effort is to explore the role of Sputnik Srbija 
in these threads, as well as seek additional 
confirmation of Russia’s influence in the WB 
media space. 

The scope. To limit the scope of the study, 
the gathering of empirical data referred 
only to BCMS (Bosnian – Croatian – 
Montenegrin  – Serbian) language online 
media channels6, which are understood 
by the populations across the region – 
in Serbia, BiH, Kosovo, Montenegro and 
Croatia. The BCMS-media analysis also 
offered a possibility for identifying cross-
border networks of channels publishing the 
same or similar content. Another reason 
for narrowing down the analysis is the 
perceived popularity of Russian content 
in areas inhabited by ethnic Serbs7 as 
opposed to North Macedonia and Albania, 
where pro-Western attitudes are prevalent 
among the local population. However, the 
same methodology could be adapted to 
Macedonian and Albanian languages. 

 

Only online media has been analysed, 
including online versions of local 
broadcasters and newspapers. 

The author decided to limit the scope of 
analysis to investigate how the EU and 
NATO are portrayed in local media (in BCMS 
languages). Therefore, the five EU and 
NATO-related narratives (as identified in 
the ‘Russia’s narratives toward the Western 
Balkans: Analysis of Sputnik Srbija’) will be 
researched in the framework of this study:

  EU is weak and not united
  EU is hegemonic
  NATO is aggressive 
  NATO is not beneficial
  NATO is weak and not united

The context. Journalism standards in 
the Western Balkan countries have gone 
through periods of progression and 
regression since the fall of Yugoslavia, 
but are still in a dire state8. In their 
most recent assessment of the state 
of fundamental rights in the region, the 
European Commission has been critical 
of the lack of effort governments have put 
into improving media freedom9. Not only 
that, but the independence of the media is 
of growing concern, and the intimidation 
of journalists is still common and largely 
not investigated. The dire situation is 
reinforced by low wages and outnumbered 
newsrooms working beyond their 
capacities10. It is common for journalists in 
the region not to have permanent contracts 
or to be working several jobs at the same 

https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik
https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik


  ����������������������������������������������������������������������������   9

time. It is often the case for newsrooms 
to hire unpaid interns11. These factors 
serve as evidence as to why media literacy 
remains low and the tabloidization of the 
media can be observed: titles become more 
scandalised, while content is re-used from 
other websites. 

Furthermore, Sputnik Srbija provides well-
written free-to-use content which is widely 
re-shared due to the aforementioned 
reasons, but also due to simple business 
logic (according to expert interviews, 
Russia-related content and mainly President 
Putin present on the front pages sells 
copies) or, and only partly because of, pro-
Russian editorial lines. 

Most often, news stories in the region have 
been published without a source but using 
“a biased or subjective tone”12. According to 
a 2018 study conducted by the Centre for 
Research, Transparency and Accountability 
(CRTA), Serbia is the leader in the region13 
in spreading unsourced articles. Almost 
one third of their stories mentioning an 
international actor did not quote a source 
for the information. In the month observed, 
pro-Russian and anti-US/EU stances were 
the predominant viewpoint14. These findings 
coincide with another study by CRTA 
conducted in 2017 in Serbia. It found that 
politics and military affairs news mostly 
carry pro-Russian and anti-US stances, with 
the majority of articles to be potentially 
flagged as “fake news” sharing an anti-
Western narrative15.

While conducting in-depth interviews 
with local journalists, fact-checkers and 
media experts, it was confirmed that 
disinformation is wide-spread and is not 
contained within the borders of one country. 
Because of the language similarities16, 
content travels across the physical borders 
and is copied or translated in local media 
without fact-checking its content. A recent 
study17 by ‘Zasto Ne’ tracked how political 
disinformation is spread in BiH. A network 
of 29 media outlets was identified, 15 of 
which are in Serbia, and 14 of which are in 
BiH (of which 12 are in Republika Srpska). 
Often, Sputnik Srbija appears in this hub 
as one of the main “connectors” between 
media outlets in Serbia and BiH. 



10  ����������������������������������������������������������������������������  

Methodology

To assess to what extent Russian content is 
present in local BCMS online media, this study 
has been conducted in two steps to track the 
frequency of the five narratives in question in 
2018 and 2019. Additionally, a third step has 
been added to track how disinformation is 
spread. Ultimately, a final list with the most 
frequent outlets is composed and the most 
notable actors, spreading Russian content, 
are characterised in brief (Fig. 1).

The first step of the methodological 
framework builds on all knowledge 
previously introduced in this project and 
maps out a network of actors and the 
permeability of Sputnik Srbija-spread 
narratives (as outlined in the report ‘Russia’s 
narratives toward the Western Balkans: 
Monitoring and Analysis of the Sputnik 
Srbija Online Platform’) in local media. To 
achieve this, the first step is further divided 
in two steps. While Step 1 tracks the spread 
of narratives in 2018, Step 2 investigates 
whether these are still present in 2019. 
A list of media outlets can be drawn after 
the two steps based on how frequently 
they participate in narrative news threads. 
The ones that appear in those two steps 
can then be classified as non-accidental 
actors and the list can be cross-checked 
with the actors participating in the same 
disinformation threads as Sputnik Srbija.

Step 1
As the report identifying the narratives 
spread by Sputnik Srbija uses content 
published in 2018, the first step of the study 
of narratives spread in local media also 
only considers 2018. To track if the same 
narratives appear in local media, this step 
checks if the same articles (as published on 
Sputnik Srbija) appear in other outlets. 

All five narratives connected to the EU and 
NATO have been filtered and only these 
articles assessed as supportive of the 
narratives have been studied. These are 
ranked according to their engagements on 
social media (Facebook)18 and on Sputnik 
Srbija’s website19 for the 10 most popular and 
the 10 least popular articles per narrative. 

When the top 10 and bottom 10 articles for 
each narrative are identified, each article 
is examined to determine whether Sputnik 
Srbija is the source or the amplifier of the 
information. It is a source in the case of “no 
source provided”, “Sputnik Srbija’s journalist 
has signed the article” or another outlet has 
been quoted within the text20. Only in the 
cases where another outlet has been named 
underneath the article is Sputnik Srbija 
considered an amplifier. 

Next, a Google search was undertaken, in 
which the article’s headline (both Latin and 
Cyrillic) and the key words from the article 



  ���������������������������������������������������������������������������   11

(including lead paragraph) were searched, 
followed by a key-word search in local news 
generators (Time.rs and Naslovi.net). 

Social media posts, personal blogs, and 
websites which are no-longer available 
online, were omitted and only news websites 
(both mass and fringe media) were further 
studied. 

Each article was then compared to the one 
from Sputnik Srbija and categorised as 
“same” or “similar”

  Same content - the headline and text is 
exactly the same

  Similar content:
 - the headline is different, but the text 
is the same

 - the headline is the same, but the text 
is different

 - the headline is different, but some 
text is the same. 

In the end, Step 1 provides an opportunity 
to assess whether articles which have been 
assessed to be in support of a narrative on 
Sputnik Srbija also appear in local media.

This Step identifies whether the narrative 
spread is limited to Sputnik Srbija or whether 
it is available to a wider audience. Step 1 
further highlights the frequency of local 
actors which appear in different news threads 
and provides more evidence to identify the 
actors that enable Russian influence in the 
Western Balkan media space. 

Step 2
This step is designed to inspect whether the 
same narratives identified on Sputnik Srbija’s 
online platform in 2018 are still relevant 
in the first half of 2019. It is also aimed at 
investigating whether the same actors (as 
identified in 2018 to be spreading Sputnik 
Srbija content) continue to do so by publishing 
the same or similar content to Sputnik Srbija 
in relation to the narratives in question.

This step is limited only to the first half of 
2019 since the media monitoring tool used, 
>versus<, only holds record for BCMS media 
since the beginning of 201921. 

The methodology designed for this step is 
as follows:

  A set of search words was qualitatively 
created for each narrative based on the 
most frequently used keywords (based 
on tags in Sputnik Srbija platform), 
most common words in the headlines 
of the articles, and other frequent 
words which often appear in the body 
of the articles of Sputnik Srbija.   

  A search on >versus< was conducted 
and only peaks in the number of 
articles (as illustrated in the graph 
below) in the timeline were further 
researched. While on the six-month 
timeline, each peak corresponds to a 
date, these are accumulated results for 
the full week. Thus, separate searches 
using the same filter were conducted 
for each of the weeks’ peaks. 



12  ����������������������������������������������������������������������������  

  These search results were studied – 
whether a narrative can be identified 
in the articles, whether there is an 
actual event which explains peaks 
in the number of articles, or whether 
these are simply articles with no 
common grounds which include some 
of the search words unrelated to the 
narratives.

  Only those articles related to actual 
events – two or more articles 
which cover the same topic – were 
researched in-depth and once again a 
thread was created:
 - Sputnik Srbija’s role in the thread – 
source or amplifier of the news

 - A list of outlets is created again

The results in Step 2 were then compared 
to Step 1 and a full list of actors which 
repeatedly appear to be spreading NATO 
and EU-related narratives was created. 
These actors can be assumed to not be 
accidental as they appear frequently in 
different news threads. As Step 1 analyses 
2018 and Step 2 examines 2019, the results 
serve as evidence to the sustainability of 
the narratives and their prevalence in two 
consecutive years. 

Step 3
The aim of the third step of the 
methodological framework is to understand 
what drives the spread of disinformation 
in the Western Balkans by investigating 
the place of Sputnik Srbija in news threads 
(source or amplifier), and to compare the 

participating actors with the narratives 
list. After a comprehensive review of 
available literature, public opinion polling 
results, statistical data, as well as in-
depth interviews with local media experts, 
journalists and fact-checkers, two case 
studies were researched to identify the 
channels, susceptible to disinformation 
spread.

The choice of case studies was based on 
the following criteria:

  The case was picked up by a local 
fact-checkers network (raskrikavanje.
rs, raskrinkavanje.ba, raskrinkavanje.
me, F2N2), as the websites use a 
similar methodology for debunking and 
classification22

  The news story travelled across 
borders and included multiple news 
sources, amplifying the source and 
increasing the visibility of the story

  Sputnik Srbija participated in the news 
thread

  The news story was debunked by fact-
checkers in 2019

In the local context, disinformation blurs 
the lines of the dichotomy of true and false 
statements and covers any misleading 
claims, including pseudoscience, conspiracy 
theories, and spin, for example23. However, 
a distinction needs to be made between 
disinformation and misinformation24. While 



  ���������������������������������������������������������������������������   13

the former refers to a deliberate spread of 
false news or an inaccurate representation 
of facts with the aim of misleading or 
deceiving a target audience, the latter refers 

to the spread of false facts due to a mistake 
or a lack of information. The difference 
between the two terms is in the intent – 
whether it is deliberate or accidental.

Figure 1: Methodological framework 

Step 1
2018

• 10 most popular and 
10 least popular 
articles

• Google search

• List of local media 
re-publishing similar 
content

Step 2
2019

• Identify search words

• >versus< search

• Identify peaks in 
timeline

• List local outlets 
re-publishing similar 
content

Step 3
Disinformation

• List outlets likely to 
spread disinformation: 
2 case studies

Final list

• Compare lists from 
steps 1, 2 and 3 

• Classify the 
non-accidental actors



14  ����������������������������������������������������������������������������  

Russia’s narratives 
in the Western Balkan media

A total of 92 articles across the five narratives have been studied – the 10 most popular and 
10  least popular articles per each narrative: the EU is hegemonic, the EU is weak and not 
united, NATO is aggressive and NATO is weak and not united. For the narrative NATO is not 
beneficial, only 12  articles were identified in support of the narrative, justifying the uneven 
number of total articles. In the case of the NATO is not beneficial narrative, all 12 articles have 
been studied.

Sputnik Srbija as a source or amplifier

Out of the 92 articles of analysis, Sputnik 
Srbija is an amplifier of the content in 
only 15 articles (16%). In these cases, the 
outlet has named another source of the 
information underneath the published text. 

Only three (6%) of the most popular articles 
across the narratives (50 articles in total) 
have a named source – Tanjug News 
Agency (Tanjug), while the rest fall under 
the category “Sputnik Srbija is the source”, 
although in many of the articles another 
news outlet has been quoted within the 
body of the text. 

The EU is hegemonic and NATO is aggressive 
are the only narratives with articles among 
the top 10 most popular which originate 
from Tanjug, two articles and one article 
respectively. The narrative NATO is not 
beneficial has the largest number of articles, 
where Sputnik Srbija is the source of the 
information as a Sputnik Srbija reporter has 

been named – eight out of the top 10. 

For the bottom 10 articles across the five 
narratives (42 articles in total), the situation 
is different. There, in 29% of the articles, 
another source has been clearly marked, 
turning Sputnik Srbija into an amplifier. The 
Serbian news agency Tanjug is claimed 
almost exclusively as the source of the 
information, with only one article naming 
RTS as a source. There are 11 articles 
in this dataset for the narratives NATO 
is aggressive and NATO is weak and not 
united, which have another source named 
underneath the body of the text. Although 
these are not the most popular articles, 
the results prove that the two narratives 
also originate from local media and 
Sputnik Srbija only acts as an amplifier. 
This is explainable with the complicated 
relationship between Serbia and NATO 
and negative sentiments of the Serbian 
population towards NATO.



  ���������������������������������������������������������������������������   15

Overall, even in cases when Sputnik Srbija 
has been considered as the source of the 
information (no source provided, Sputnik 
Srbija reporter named, or another outlet 
has been quoted only within the text), 
local outlets that have published the same 
content source their articles to Tanjug. 
These are mostly popular media outlets, 
such as Blic, Kurir, B92, and Srbijadanas.
com. This is not exclusive though, given that 
if the Sputnik Srbija article has been written 
by a named reporter, local outlets tend 
to source the information. For example, 
the article “Serbia was given a sudden 
opportunity to involve Russia in negotiations 
with Pristina”25 (in support of the narrative 
the “EU is hegemonic”) has been written 
by Sputnik Srbija’s reporter Brankica Ristic 
and has been re-published 11 times. Only 
two outlets do not source the information - 
Srbijajavlja.rs and Intermagazain.rs, but, for 
example, the tabloid Informer has sourced 
the story to Sputnik Srbija.

The fact that Tanjug is so often sourced 
as the original source of the information 
is worth exploring, especially given 
Tanjug’s non-transparent funding. A former 
government-owned agency, it underwent a 
privatization process in the mid-2010s but 
the outcome, and thus the current owner, 
is unclear. However, exploring the role 
of Tanjug in the news thread has proved 
complicated since its content is only 
available to subscribers. 

According to some of the available time 
stamps, although Sputnik Srbija has not 

provided a source of the news piece 
underneath the published text (and thus this 
methodology classifies it as the originator 
of the article), some of the outlets appear 
to have published the article before Sputnik 
Srbija. This could mean that Sputnik Srbija 
does not adhere to journalistic standards 
and does not quote its sources openly.

Not-so-popular or fringe media outlets 
tend to source Sputnik Srbija more often. 
However, the link is not always provided, 
excluding Srbin.info that almost always 
source the articles to Sputnik Srbija and 
provides a link to the original story. It is 
also interesting that the same local outlet 
will sometimes source the story to Sputnik, 
while on other occasions there will be no 
source provided, although in both cases the 
content is the same as it appears on Sputnik 
Srbija (i.e. Intermagazin.rs). Occasionally 
one local outlet re-publishes an article and 
sources it to another local outlet, while the 
latter has sourced Sputnik Srbija. 

These findings highlight an existing 
vulnerability within the media space of 
the Western Balkans. If popular outlets 
continuously share similar content with 
Sputnik Srbija but do not source the 
information to this Kremlin-sponsored 
media, then the audience has little chance 
of knowing the original source of the 
content they are reading. Thus, pro-Russian 
content and/or Russian narratives can easily 
make their way in the WB media space and 
consequently reach local audiences. As a 
result, Russia has the potential to influence 



16  ����������������������������������������������������������������������������  

audiences in the region without much 
effort or a necessarily well-thought-out 
strategy. According to local media experts 
and journalists, Russian content is spread 
organically with little or no mentioning of 
the source of the information. 

Most and least popular articles

Of the 92 Sputnik Srbija articles studied, 
only four have not been re-published in 
local media, with the rest appearing at least 
once in another outlet. The same or similar 
articles to the ones published on Sputnik 
Srbija appear on a range of websites: from 
smaller sites (Serbian-based Srbin.info 
or Montenegrin-based In4s.net), through 
tabloids (Serbian-based Kurir.rs and Blic.
rs) and well-known outlets, (B92  and 
Srbijadanas.com) to another Russia-
affiliated media which operates in the 
region – Srb.news-front.info. 

The most re-published articles are:

  Orban: Migrants should not be given 
a cent26 
Narrative: EU is weak and not united  
Re-appeared in: 47 outlets

  The falling of “the powerful 
statesman”: Hoyt Yee persona non-
grata in Washington27 
Narrative: NATO is aggressive 
Re-appeared in: 26 outlets

  The West is confused: Russian subma-
rine disappeared “before their eyes”28 

Narrative: NATO is weak and not united 
Re-appeared in: 19 outlets

  Cepurin: Kosovo to return to the legal 
and state area of Serbia29 
Narrative: EU is hegemonic 
Re-appeared in: 18 outlets

  Russia responds to Greece: we never 
considered you an ally30 
Narrative: NATO is not beneficial 
Re-appeared in: 14 outlets

There is no correlation between how popular 
(based on engagements – reactions, shares) 
an article is on Facebook, the Sputnik Srbija 
website, and the times it is re-published in 
local media (see graph below). Topics such 
as “migration” or “NATO aggression” though 
are generally largely covered in local media. 
This confirms a concluding remark of the 
2018 media monitoring of Sputnik Srbija 
that the narratives spread exploit existing 
regional tensions, societal divisions, and 
pressing problematic issues which have 
been polarising public opinion in the region. 
This report further re-affirms this by showing 
that the more Sputnik Srbija reports about 
topical issues for the region, the further its 
content spreads. Subsequently, the potential 
to shape the narrative in favour of Russia’s 
interests increases. 

Engagements

Generally, Sputnik Srbija articles receive 
more engagements on Facebook than on 
the Sputnik Srbija website. The article with 



  ���������������������������������������������������������������������������   17

1000 2000 3000 4000 5000
0 10 20 30 40 50

U inat: Njegoševoj deci zabranili da osude NATO zločin, a onda su uzvratili policiji…

Čepurin: Kosovo da se vrati u pravno i državno polje Srbije

Pad „moćnog državnika“: Hojt Ji persona non grata i u – Vašingtonu

S-400 na Krimu – sredstvo za hlađenje usijanih glava

Zaharova Zapadu o bombardovanju SRJ: Zar je moguće da ste toliki idioti

Je li to časna Crna Gora: Zabranili polaganje venaca žrtvama NATO agresije

Vedrana Rudan: NATO nas je sve uništio, a Kosovo je Amerika! (video)

Dete sa Uba poštuje sebe — Englezi mu to neće oprostiti

Avioni će nositi imena pilota poginulih u NATO agresiji

Srbija dobila iznenadnu priliku da uključi Rusiju u pregovore sa Prištinom

NATO ne odustaje od RS — građani spremni da ih golim rukama zaustave

Izraelski obaveštajac: Putin pokazao da je čitav odbrambeni sistem NATO-a beskoristan

Tusk: Realno je da Poljska napusti EU

Crni Uskrs: NATO je ovaj srpski gradić razorio kao niko za sedam vekova njegove istorije

Orban: Migrantima ne treba dati ni cent

Marš protiv „Monsanta“: Pokušava li neko hitno da otvori vrata Srbije za GMO

Crnogorski juriš na Moskvu: Što nisu uspeli Napoleon i Hitler, sada planira Milo

Brisel ošamućen posle poteza Madrida: Bude se države koje će da „precrtaju“ Kosovo

Vučić posle dijaloga: Ne dolazimo više u Brisel dok ne povuku protivpravne odluke

Samoponižavanje vazala: Crnogorske vojnike šalju na Kosovo

Skot: Ni Srbija Ameriku ne tretira kako bi trebalo

Opasan trenutak: Treba li Srbija da traži povratak srpske vojske na Kosovo

Zapad zbunjen: Ruska podmornica im „nestala“ pred očima

Sastanak Srba s KiM i Vučića: Odgovor na plan o ujedinjenju Mitrovice

„Cmizdravi“ Marković i „Milo diktator“: Zašto je Tramp uzeo na zub crnogorske vlasti

Iznenadna šansa za Srbiju: Španski vetar preti da oduva „državu“ Kosovo

Vučić: Nikad sa Putinom nisam duže pričao o Kosovu

Vučić: Obavestiću Putina i tražiću podršku i savet

EU Češkoj: Izbacićemo vas „kao vreću sa peskom“, Česi — odlično!

Crna Gora proteruje jednog ruskog diplomatu

Ruski vojni izvor: Američki PRO sada može da gađa vrapce

Dve članice EU stale uz Orbana: Ovo što radi Brisel je budalaština

Orban: Politika EU prema Rusiji — primitivna

Zaharova: Tužbu zbog bombardovanja trebalo je podneti ranije

U pravu je šef britanskog Generalštaba: Rusija je jača

Nemački mediji: Rusija udarila na „ahilovu petu NATO-a“

Rusija odgovara Grčkoj: Nikad vas nismo ni gledali kao saveznika

Evropska komisija poziva na izbacivanje dolara iz poslovanja

Zaharova: Ako bi se odrekli naše zajedničke istorije, Srbi bi izgubili deo sebe (video)

Britanski ekspert predlaže kako bi trebalo promeniti granice na Balkanu

Kako su Crnogorci progutali gorku NATO pilulu

Crna Gora kao odgovorna država i partner: I Podgorica će se izjasniti o aferi „Skripalj“

Tramp zagrmeo na samitu, dve države morale da napuste sastanak

Američki portal: Ruska PVO najmoćnija na svetu

Pogled iz Berana: Srbima je ovde teže nego na Kosovu

Republika Titograd: Crna Gora 12 godina u kandžama dvije porodice i jedne ambasade

Premijer Brandenburga odbio da pozdravi američke vojnike

„Proslava godišnjice“: Milačić pocijepao NATO zastavu

Opasno kolo Gruzije pred „kapijom Crnog mora“

Ovo je samo početak: Poligon NATO-a u Crnoj Gori udar i na duhovnu baštinu

Pravo da vam kažem... Šta građani opozicionih Berana očekuju od izbora

Opozicioni Herceg Novi: Ljudi nemaju perspektivu

Engagements vs number of republishers

Engagements

Number of republishers



18  ����������������������������������������������������������������������������  

the most reactions on Facebook is “Cepurin: 
Kosovo to return to the legal and state area 
of Serbia”31, which has 3,581 interactions 
on Facebook and 251 interactions on the 
Sputnik Srbija website. The most popular 
article on Sputnik Srbija is “Vucic: I will 
inform Putin and seek support and advice”32 
with 391 engagements on the website and 
only 283 engagements on Facebook.

More articles have comments on Facebook 
than on the website, which can be explained 
by the fact that people tend to react to the 
articles on social media rather than leave 
their comments/reactions directly on the 
platform. It is likely that the audience of 
Sputnik Srbija is not visiting the webpage as 
their primary source of information and the 
articles of Sputnik are more often accessed 
via social media. A SimilarWeb33 search for 
the most frequently appearing outlets in this 
study shows a similar trend, with most of 
the traffic of those websites coming from 
social media, mainly Facebook.

When it comes to comparing online 
engagements, Sputnik Srbija generally 
has more engagements on social media. 
However, there are websites which 
consistently receive a significant number 
of engagements on social media (i.e. 
NewsFront, Vestinet.rs, Skandalozno.rs). 
Whether these engagements are authentic 
or not goes beyond the scope of this project 
and has not been researched. A popular 
outlet is Srbijadanas.net, which frequently 
appears and often receives a lot of 
engagements (“Orban: Migrants should not 

be given a cent”34  – 600/ Sputnik Srbija  – 
792, “EU to the Czech Republic: We will 
throw you out “like a sandbag”, Czechs  — 
excellent!” 35 – 600/ Sputnik Srbija – 471). 
The article “Out of spite: The children of 
Njegos (a high school) were forbidden 
to condemn NATO’s crime, but then they 
responded to the police”36, published on 
In4s.net has almost double the interactions 
the same article on Sputnik Srbija has 
(7,005 and 3,699 respectively). This can be 
explained by the fact that the story talks 
about a Montenegrin school and In4s.net is 
a Montenegrin website. 

However, as same or similar content 
becomes more widely published, the 
potential for reaching more readers 
increases. Even if the article is not 
popular on social media, the fact that it is 
republished by several outlets may cause 
large audiences to be exposed to the 
content. 

Further, according to local experts and 
public opinion polls, the population of 
the Western Balkans often uses social 
media as their daily source of news: 61% 
in Montenegro, 32% in BiH, and 33% in 
Serbia37. In comparison, only one in five 
Serbians and Montenegrins say they choose 
newspapers or online news websites for 
their daily intake of news. Even less people 
from BiH – 17%– get their news from print 
or online sources. The “Boycott” campaign 
on social media, created to undermine the 
2018 North Macedonian name-change 
referendum (mainly through closed ultra-



  ���������������������������������������������������������������������������   19

nationalistic Facebook groups), is viewed 
as one of the reasons for the low turn-
out in the name-change referendum, for 
example38. The region is also home to fake 
news producers and a troll farm, as revealed 
after the 2016 US elections39. 

All these factors make it necessary for 
further research on how social media can 

be used for influencing public opinion 
in the region. Possible directions of 
the research can examine usage habits 
on popular social media platforms, 
networks of social media accounts that 
spread disinformation, and authentic and 
inauthentic social media behaviour of 
top fans of local outlets likely to spread 
Russian content, etc. 

Types of content re-publishing

This study classified the re-published stories based on the type of re-publishing. Some of the 
local outlets copy the content fully (same content), while others publish articles with parts of 
the text nearly identical to Sputnik Srbija’s publication (similar content). Based on the analysis, 
40% of the content was exactly the same, while 60% was identified as similar. Types of content 
re-publishing include:

  Same headline/same content – The article “Vedrana Rudan: NATO has destroyed us all, 
and Kosovo is America!”40, for example, appears the same in Srbin.info, Vidovdan.org, 
Republika.rs, Krstarica.com, and Vestinet.rs

sputniknews�com

srbin�info

vestinet�rs

vidovdan�org

krstarica�com

republika�rs



20  ����������������������������������������������������������������������������  

  Same headline/different content – The article “Zaharova about the West’s bombing of 
FRY: Is it possible that you are such idiots”41, for example, appears with the exact same 
headline in Patriot.rs (no longer active) and Politika.co.rs, but the content is different

  Different headline/same content – The article “In spite: His children were forbidden to 
condemn NATO’s crime and then returned to the police ...”42, for example, appears with the 
exact same content in In4s.net 

sputniknews�com

sputniknews�com

politika�co�rs

in4s�net



  ���������������������������������������������������������������������������   21

espreso�rs

republika�rs

informer�rs

oslobodjenje�rs

danas�rs

  Different headline/some content is the same – The article “The falling of “the powerful 
statesman”: Hoyt Yee persona non-grata in Washington”43, for example, appears the 
same but with a different headline in several outlets: Danas.rs, Republika.rs, Standard.
rs, Informer.rs, Patriot.rs (no longer active), Espreso.rs, Srbijadanas.com, B92.net, 
Oslobodjenje.rs, Pravda.rs, Topvesti.org, Vidovdan.org

    

sputniknews�com

standard�rs

srbijadanas�com

pravda�rs

topvesti�org

b92�net

vidovdan�org



22  ����������������������������������������������������������������������������  

Fringe sites tend to re-share Sputnik Srbija’s 
content in full and use the same text and 
headline (i.e. Srbin.info). Websites like 
Patriot.rs sometimes use the same headline 
but change the body of the text by adding 
or removing paragraphs. The other Russia-
affiliated media that often comes up as a 
re-sharer of Sputnik Srbija content is Srb.
news-front.info, which usually re-publishes 
the exact same content as Sputnik Srbija 
in Cyrillic and in all cases, has sourced the 
story to Sputnik Srbija. 

On several occasions, local outlets even 
publish the same photo as Sputnik Srbija 
without necessarily having the same content 
(but instead publish similar content). In the 

case of the Sputnik-original article “Vedrana 
Rudan: NATO has destroyed us all, and 
Kosovo is America!”45 (NATO is aggressive 
narrative) all five outlets (Srbin.info, 
Vidovdan.org, Republika.rs, Krstarica.com, 
Vestinet.rs) which have re-published the 
article have done so with the same content 
and have even embedded the same video 
or a screenshot of the video (Srbin.info). 
In contrast, the article “Zaharova about the 
West’s bombing of FRY: Is it possible that 
you are such idiots”46 (NATO is aggressive 
narrative), which does not have a given 
source, has been copied verbatim only three 
times and on one occasion has even been 
republished with the same photo (Jadovno.
com). However, more often – 18 times – the 

  Same photo – The article “Is Montenegro honourable: Ban on Wreaths for victims of 
NATO aggression”44, for example, appears with the same photo in Iskra.co

sputniknews�com

iskra�co



  ���������������������������������������������������������������������������   23

story appears “similar” in local outlets and 
two of those (Politika.co.rs and Patriot.rs) 
have published the same photo. 

Generally, popular Serbian media outlets 
(i.e. B92 and SrbijaDanas.com) publish 
similar content to Sputnik Srbija with a 
different headline but almost the same text 
(usually with a paragraph missing or added) 
and source it to Tanjug. Tabloids (Telegraf.
rs, Informer.rs, Blic.rs) on the other hand, do 
not fully source Sputnik Srbija as the original 
source of the information but sometimes 
attribute a paragraph to the outlet within 
the text. The content in tabloids is generally 
“similar” as their headlines are almost 
always different, most often made more 
sensationalist and clickbait-like, but some 
of the text is the same. 

An interesting example is the article “Self-
humiliation of vassals: Montenegrin soldiers 
sent to Kosovo”47 (written by Sputnik Srbija 
reporter Nebojsa Popovic) that appears 
copy-pasted even with Sputnik’s colours 
on a webpage called Svetinjebraniceva.rs. 
This webpage appeared once more while 
tracking the EU is hegemonic narrative. 

Sensationalist headlines are widespread 
in the Western Balkans media space. 
Generally, when local outlets re-publish 
content similar to Sputnik Srbija’s content, 
the headline is often changed and made 
more sensationalist. This kind of language 
resonates with local audiences that prefer 
more entertaining and engaging news 
rather than the drier style of Western-made 

news. This also explains why Sputnik Srbija 
content is seen more often in local outlets 
(same or similar) than Western-style news. 
Understanding what local audiences like to 
read, and in what format or language style 
the news should be presented, should be a 
priority in providing alternatives to Russian 
content.

Sustainability

A search on >versus< for each of the five 
narratives for the first half of 2019, based on 
pre-selected search words, resulted in the 
following findings:

  EU is weak and not united – 
6,060 articles

  EU is hegemonic – 3,295 articles
  NATO is aggressive – 24,458 articles
  NATO is not beneficial – 3,447 articles
  NATO is weak and not united – 
466 articles

However, not all articles listed above are 
supportive of the narrative. Those numbers 
represent the results of the search that was 
conducted by including pre-selected search 
words.

After a qualitative assessment, all five 
narratives have been found in local media 
in 2019 to a different extent. The narrative 
NATO is aggressive is the most visible 
given that the spring of 2019 was the 20th 
anniversary of the NATO air campaign in 
the former Yugoslavia which was widely 
covered in the media. 



24  ����������������������������������������������������������������������������  

The EU is weak and not united narrative is 
largely present in stories about differences 
of opinion among EU member states on the 
question of Kosovo. As the Kosovo-Serbia 
dialogue was becoming more complicated 
at the end of 2018 due to newly imposed 
trade tariffs and Kosovo’s army and the 
proposed land swap, many countries in 
the West (including within the EU where 
there is no unified recognition of Kosovo) 
made it a topical issue. This is a rather 
new perspective of the narrative, which 
in 2018 mostly dealt with the topics of 
migration and Brexit. This slight change in 
the narrative demonstrates how sustainable 
narratives can be and thus are able to adapt 
to changing circumstances to stay relevant. 

The narrative EU is hegemonic is seen in 
2019 too in a short but interesting news 
thread48, for example, in which Sputnik Srbija 
published an original-content interview with 
a sociologist named Slobodan Reljic about 
a tense situation in North Kosovo in March. 
Mr Reljic claims that the West (both Europe 
and America) have been hegemonic actors 
in the Balkans, creating chaos in the region 
and trying to control the countries. This 
interview has been re-published in two media 
outlets  – In4s.net and Srbijadanas.com. 
While In4s.net quotes Sputnik in the body of 
the article as the source of the information, 
Srbijadanas.com lists both itself and Sputnik 
Srbija as the content creator.

The narrative NATO is not beneficial was 
identified on Sputnik Srbija as focusing mainly 
on the unchanged situation of Montenegro 

after its accession to NATO. This perspective 
of the narrative could not be identified in 
2019, however other stories can be identified 
in the results of the search. A news thread, 
for instance, follows a NATO exercise held in 
Croatia in June 2019. The articles compare 
the exercise with a similar one held in Serbia, 
positioning it as a powerful leader among the 
Western Balkans countries. 

Two cases have been selected to exemplify 
how the same 2018 narratives are present 
in 2019 and are re-shared in local media. 
The case studies are analysed to further 
highlight how information connected to the 
EU and NATO travels in the region and to 
test if the same outlets appear to be sharing 
such information continuously in 2018 and 
2019. Thus, two case studies have been 
chosen – one per organisation: the EU and 
NATO. An additional reason for the selection 
of these two news threads is the source of 
the information. While in one of the cases 
Sputnik Srbija is clearly the original source 
(the article is written by a Sputnik Srbija 
reporter), Sputnik Srbija is an amplifier in 
the other case as proven by the time stamps 
on the outlets. 

Narrative: 
EU is weak and not united
Timeframe49: February 1 -9, 2019
Sputnik: amplifier 
Similar content published in 20 outlets

The week researched for the presence of 
the narrative the EU is weak and not united 



  ���������������������������������������������������������������������������   25

is February 1 – 9, 2019. The main topic 
in this week is the undecided status of 
Kosovo and the fact that the UN cannot 
reach a consensus on the question. A few 
of the articles deal with a speech by the 

British Ambassador to the UN, who justifies 
the need for a Kosovar army. This speech 
provoked a news thread which discusses 
the messages of the speech, and the 
articles quote the Russian Embassy in 

10:49

Informer

09.02.2019

0

11:15

Sputnik Srbija,
Vesti-online

09.02.2019

0

11:34

no source

09.02.2019

117

11:42

Republika

09.02.2019

0

13:25

Tanjug

09.02.2019

0

Original article
unavailable

without
subscription

Time Total engagements on Facebook SourceDate

23:25

Tanjug

08.02.2019

4

23:36

Tanjug

08.02.2019

0

23:50

Kurir/Tanjug

08.02.2019

2

00:04

Tanjug

09.02.2019

0

00:07

Tanjug

09.02.2019

0

Tanjug Rts.rs Blic.rs Kurir.rs RTV.rs Novosti.rs

10:45

Tanjug

09.02.2019

4

10:44

Tanjug quoted

09.02.2019

206

8:40

Tanjug

09.02.2019

223

8:07

Tanjug

09.02.2019

N/A

8:04

Tanjug

09.02.2019

0

Alo.rs Sputnik Srbija Srbijadanas.com B92.net TVmost.info

Informer.rs Vesti-online.com Espreso.rs Republika.rs Pravda.rs

N/A

Tanjug

09.02.2019

194

N/A

Tanjug

09.02.2019

N/A

N/A

Tanjug

09.02.2019

0

N/A

no source

09.02.2019

0

Intermagazin Webtribune.rs 24online.info Vostok.rs

Figure 2 illustrates which outlets are spreading articles on the topic with the exact same sentence.



26  ����������������������������������������������������������������������������  

London to claim that the EU has failed to act 
as a mediator in the conflict. 

Twenty outlets published articles on this 
topic, all containing the sentence “The 
EU’s efforts to mediate between Serbia 
and Kosovo have failed”, including Sputnik 
Srbija. This sentence is determined to 
correspond to the narrative in question, 
while Sputnik Srbija is considered the 
originator of the story. However, the article 
itself is based on Tanjug’s content and 
according to some of the time stamps, 
Sputnik Srbija is not the first to publish it. 
Thus, although there is no source given 
below the text on Sputnik Srbija’s website, 
other evidence shows that Tanjug is likely 
the originator and Sputnik Srbija is only an 
amplifier, which has not properly sourced 
the content. The majority of outlets also 
quote Tanjug as the content creator. 

Narrative: 
NATO is aggressive
Timeframe: March 14 – 22, 2019
Sputnik: source
Published by: 30 outlets

The sample for the narrative NATO is 
aggressive is the week of March 14-22, 
2019. The narrative was immediately 
found in the first few articles from the 
morning of March 14, thus the search 
was extended to cover March 13 as well. 
As it turns out, Sputnik Srbija published 
a story on March 13, claiming that 
Russia passed a bill condemning the 

NATO bombings50. The topic was widely 
covered in local media and sourced almost 
entirely to Sputnik Srbija, and the news 
piece is supplemented by interviews from 
Sputnik Srbija’s editor-in-chief Margarita 
Simonyan. The original article though, 
as published on Sputnik Srbija, uses the 
phrase “no lessons learnt” in relation to 
NATO’s bombings over former Yugoslavia 
and stated that the Alliance again attacks 
other countries, mainly in the MENA 
region. A total of 30 outlets re-published 
Sputnik Srbija’s original content, but many 
more cover the topic of the bill extensively. 
Apart from several outlets that appeared 
for the first time in this news thread, 
most of them have already been seen in 
the previous narrative searches and news 
threads (Figure 3).

The fact that the same narratives as 
identified in 2018 appear also in the media 
space of the Western Balkans in 2019 
underlines the effectiveness of using 
narratives to spread certain messages. As 
they are being tailored to include different 
dimensions of the same problems, and 
thus the narratives can be assessed as 
sustainable, Russian content keeps re-
appearing locally, paving the way for more 
assertive Russian narratives to appear if 
needed. The use of narratives is thus a 
successful method that can be employed 
by Russia to further polarise public 
opinion, curb EU and NATO accessions by 
the Western Balkan countries, and even 
influence frictions in the local populations 
further towards the East. 



  ���������������������������������������������������������������������������   27

Time Total engagements on Facebook SourceDate

11:37

no source

13.03.2019

454

11:38

Sputnik Srbija

13.03.2019

342

11:38

Sputnik Srbija

13.03.2019

120

11:52

Telegraf.rs
Tanjug

13.03.2019

7

09:10

Sputnik Srbija

13.03.2019

1160

Sputnik Srbija Novosti.rs Pravda.rs RTRS.tv Telegraf.rs

12:05

Tanjug

13.03.2019

N/A

12:08

Tanjug
Sputnik Srbija

13.03.2019

0

11:59

Tanjug
Sputnik Srbija

13.03.2019

1

11:58

Sputnik Srbija

13.03.2019

419

11:57

Tanjug
Sputnik Srbija

13.03.2019

0

12:09

Sputnik Srbija

13.03.2019

0

B92.netMondo.rs RTVpuls.com Happytv.tv Rts.rs TVmost.info

N/A

Tanjug
Sputnik Srbija

13.03.2019

N/A

N/A

Beta

13.03.2019

0

N/A

Sputnik Srbija

13.03.2019

46

N/A

Tanjug

13.03.2019

0

N/A

no source

13.03.2019

0

N/A

no source

13.03.2019

0

Webtribune.rsBigportal.ba Novimagazin.rs Vestinet.rs NSreporter.rs Nasportal.net

14:17

Sputnik Srbija

13.03.2019

61

14:48

Tanjug

13.03.2019

0

19:46

no source

13.03.2019

1

22:18

Tanjug

13.03.2019

0

N/A

In4s

13.03.2019

440

13:31

Sputnik Srbija

13.03.2019

0

Nezavisne.comVesti-gazeta.com Studiob.rs Danas.rs Glassrpske.com In4s.net

08:13

Sputnik Srbija

14.03.2019

5

N/A

Sputnik Srbija

14.03.2019

8

N/A

Glas Srpske
Tanjug
Sputnik Srbija

14.03.2019

0

N/A

Tanjug
Sputnik Srbija

N/A

0

06:57

Srbija Danas
Sputnik Srbija

14.03.2019

148

Ceopomistina.rsSrbijadanas.com Koreni.rs Bijeljina.org Mojkontakt.com



28  ����������������������������������������������������������������������������  

Disinformation

Two case studies are studied to track how disinformation is spread across the region. Tracking 
disinformation is not the focus of this report, but is used to confirm local experts’ assumptions 
that the same outlets publish Russian narratives and disinformation pieces.

Case study 1: NATO killed more civilians 
than the Taliban 

Over the course of three days, several online 
media re-published a news story in BCMS 
languages (both in Cyrillic and Latin) about 
civilian casualties in Afghanistan. On 30 
July 2019, the United Nations Assistance 
Mission in Afghanistan (UNAMA) disclosed 
their collected data on civilian casualties 
in the Afghan conflict since the start of the 
year. The report announced that “Civilian 
deaths (not total casualties) attributed 
to Pro-Government Forces continued to 
exceed those caused by Anti-Government 
Elements”51. 

The first Balkan media outlet to focus on 
the question was Tanjug News Agency 
(although three other media outlets quote 
Tanjug’s piece, but have published in the 
same time or two minutes later, according 
to the times indicated on their websites). 
Tanjug based their story on an Associated 
Press (AP) article published on the same 
day as the UN report. While AP’s title states: 
“UN says Afghan forces, allies killed most 
civilians in 2019”52, Tanjug’s title is “UN: 
NATO kills more civilians than the Taliban”53, 
providing misleading data by naming NATO 

and not NATO and Afghan forces in the 
headline. Other WB media have also spun 
the content, mentioning NATO more often 
than International Military Forces, as named 
in the UN report. A lot of the disinformation 
starts in Serbian online media – either in 
pro-government tabloids or anonymous 
websites. This content is then amplified by 
Sputnik Srbija and crosses borders to other 
countries. Fact checking network Zasto 
Ne’s track record shows similar findings: 
the most active disinformation media are 
in Serbia, but Sputnik Srbija is rarely the 
source of the disinformation and is more 
often a magnifier of the content. 

Figure 4 provides a timeline of how the 
news piece was re-published in the Western 
Balkan region for three days. An interesting 
trend is how the choice of photos for 
the articles vary, but almost all involve 
a group of soldiers pictured with heavy 
machinery. Rarely, the NATO flag is used for 
a supporting photo to the text.



  ���������������������������������������������������������������������������   29

Serbian Tanjug published 
an article with a 
misleading title:

"UN: NATO killed more 
civilians than the 

Taliban",
sourcing AP.

Tanjug

AP published article 
titled "UN says Afghan 

forces, allies killed 
most civilians in 2019” 
that was picked up by 

WB media.

AP

Sourcing Tanjug and 
publishing under the 
same title, Vesti later 

changed the misleading 
title to include "Afghan 

forces".

Vesti-online

Sourcing Tanjug, Serbian tabloid Alo 
publishes the article with a title: 

"UNITED NATIONS OFFICIALLY 
CONFIRMED! The biggest military 

alliance in the world is a CRIME, the 
data says it all: In just 6 months, 

you've made a MASSACRE!"

Alo

Mondo (Serbian and 
Montenegrin pages) also 
published Tanjug article: 
"UN: NATO forces killed 
more civilians in 2019 

than the Taliban".

Mondo

Serbian outlet b92 
re-published the article: 

"NATO killed more 
civilians than its enemy", 

sourcing Tanjug.

 b92

Serbian Politika 
newspaper quoted Tanjug 

with a headline: "NATO 
killed more civilians than 

the Taliban".

Politika 

Srbija Danas used Tanjug 
as a source but changed 

the headline to 
""Peacemakers": NATO 

killed more civilians than 
the Taliban".

Srbija Danas

Another Serbian tabloid, 
Pravda, has the same title 
as Alo. Later in the day it 

published a second 
identical story under a 

different title. 

Pravda

Serbian Novosti 
published the article with 

an author and did not 
source it to a news 

agency. The title read: 
"NATO kills more than the 

Taliban".

Novosti

BiH's Info Bijeljina wrote: 
"NATO killed more 
civilians than the 

Taliban", sourcing it to 
three different media: 

politika.rs, Tanjug and AP. 

Info Bijeljina

Srbin.info sources 
Tanjug, but capitalises 

the title: "UN: NATO kills 
more CIVILIANS in 

Afghanistan than the 
Taliban"

Srbin.info

Serbian tabloid Kurir also 
re-published the article: 

"A STARTLING UN 
REPORT ON 

AFGHANISTAN: NATO is 
worse than the Taliban!"

Kurir

AlJazeera Balkans 
publishes the article 

under the same title as 
Tanjug. 

AlJazeera Balkans 

Sputnik Srbija also 
sourced AP but used the 

same title as b92.

Sputnik Srbija

Not present on the website 
anymore, Serbian Novi 

Standard published the article 
as: "UN Report: NATO kills 

more civilians in Afghanistan 
than the Taliban", souring 

Tanjug and b92.

Novi Standard

09:03 09:01

On 30 July the UNAMA 
published a midyear 

update on civilian deaths 
in Afghanistan, claiming 

that pro-government 
forces exceed the Taliban 

in number of civilian 
casualties. 

UNAMA

09:0109:1309:16

09:28

09:13 / 09:23

09:29 / 19:44 10:07 11:05

11:3611:49N/A07:5409:24 30
July

31
July

1
August

Figure 4. Timeline of ‘NATO killed more civilians than the Taliban’ case study



30  ����������������������������������������������������������������������������  

Case study 2: 
NATO soldiers show satanic sign54 

On 8 February 2019, the KFOR Multinational 
Battle Group-East (KFOR MNBG-E) 
published a series of photos on their 
Facebook account showing a group of 
soldiers visiting the Gračanica Monastery in 
Kosovo two days earlier. One of the photos 
caused a heated discussion online about 
a hand gesture a group of soldiers was 
photographed doing. The online discussion 
involved arguments that the gesture was 
a call to Satan, with many comments 
debunking the original Twitter statement 
(which was later included in some of the 
articles). BCMS language media in the 
region picked up the discussion and used it 
to present NATO negatively. 

Montenegrin website In4s.net55 was the first 
one to write about the story 20 days after 
the KFOR MNBG-E’s Facebook post. The 
article is without an author and refers to the 
discussion, which had been happening on 
both Twitter and Facebook. 

In their article, the Montenegrin website 
describes the soldiers’ sign as a Satanic 
gesture and includes a scan of an English-
language article, titled ‘Lost in translation’. 

The cited article and featured scan, however, 
is of a Cleveland-based newspaper, in which 
the author Kathleen Murphy Colan examines 
the history of popular hand signs (Fig.5). 
The “hang loose” sign, seen on the KFOR 
MNBG-E photo, is a Hawaiian gesture for 

“relax” and “be cool”. Colan never claimed 
that what has become a common gesture 
in the US carries a satanic reference, thus 
it can be assumed that the Balkan-spread 
news used the unrelated American article 
to manipulate the content for the audiences 
and to give legitimacy to the fabricated 
facts. 

In4s.net has also used the article as 
evidence to ‘remind’ the reader of the death 
of thousands of citizens, attributed to the 
1999 NATO bombings, and the effects on 
public health caused by NATO’s use of 
depleted uranium ammunition, calling the 
soldiers “Satan’s deputies”.

The Serbian Espreso website also 
includes the tweet that allegedly started 
the conversation and adds that the sign 
differs from the satanic gesture because 
of the index finger being curled. While the 
news outlet does not explain the Hawaiian 
origins of the sign, it mentions that this 
is how Brazilian footballer Ronaldinho 
celebrated his goal scores5657. This started 
a separate thread of copy-pasting articles 
among the main Serbian tabloids, who still 
used sensationalist headlines, probably as 
clickbait, but still mentioned the footballer 
reference to the sign as an alternative 
explanation (Fig.6).

Several conclusions can be drawn from 
these case studies, where different 
disinformation techniques were used 
(such as manipulative, misleading, and 
exaggerated headlines). On one side, an 



  ���������������������������������������������������������������������������   31

anti-NATO bias is widespread in debunked 
news in BCMS languages. This trend also 
coincides with public opinion polls, which 
show a division in public opinion between 
the East and the West. A 2018 study, 
conducted by the Center for Insights in 
Survey Research58 in Serbia, Kosovo, BiH 
and North Macedonia, shows that about 
half of the populations in these countries 
do not think their countries belong either 
to the West or to the East. NATO remains 
a complicated topic, the same research 
shows, where only in Kosovo and North 
Macedonia are the majority in favour of 
full NATO membership. (Albania, which is 
a NATO member and is traditionally very 

supportive towards NATO, was not analysed 
as part of this study).

Noteworthy are the similarities in the 
sources of disinformation between the two 
case studies. Serbian tabloid newspapers, 
Sputnik Srbija, and almost the same set 
of online media (i.e. Espreso, Srbin.info) 
are re-sharing the information not only 
in both case studies, but they can be 
frequently seen on fact-checking platforms. 
Figure 6 shows how the news piece was 
republished in the Western Balkans media. 
Figure 7 describes a separate network of 
disinformation spread, based on Espreso’s 
alternative explanation of the sign.

Figure 5: The Plain Dealer article “Lost 
in translation. The Bushes love the 
Longhorns…or is it SATAN?”, authored 
by Kathleen Murphy Colan (not available 
online).



32  ����������������������������������������������������������������������������  

Montenegrin In4s.net 
published an article 

based on the social media 
discussion whether the 

NATO soldiers are doing a 
satanic hand gesture. 

In4s.net 

A tweet posted the 
picture, saying NATO 

troops are posing for a 
photo in front of the 

Gračanica Monastery and 
brings the attention to the 

soldiers' hands.

Twitter

Serbian Vecerni Novosti 
refers to In4s as the 

source. 

Vecerni Novosti

Sputnik Srbjia's byline 
says that the photo 

appeared today in social 
media. 

Srbija Sputnik

Tanjug also credits the 
photo to in4s.net.

Tanjug

The same article 
appeared in Serbian 

Politika.

Politika

BiH website Iskra also 
used Sputnik's photo.

Iskra 

Serbian Dnevnik also 
refers to Tanjug as the 
source of the news, but 
adds a different social 

media post. 

Dnevnik

Krstarica, an anonymous 
website, sources Tanjug 
and In4s, but also signs 

the article with the initials 
A. J.

Krstarica

Serbian Mondo sources 
the article to Tanjug. 

Mondo

Pravda's headline is: 
"Sacrilege! NATO soldiers 

in front of Gračanica 
posing with a satanic 

greeting",

Pravda

Another non-transparent 
website Vestinet changed the 

title to: "LAZAR IS TURNING IN 
THE GRAVE! NATO - American 
soldiers pose with a satanic 

greeting in front of Gračanica, 
Kosovo and Metohij". 

Vestinet

Patriot is a Serbian 
anonymous website, 

which has also 
re-published the article. 

Patriot

Another anonymous 
Serbian website, 

Intermagazin, changes 
the title to "Humiliation 

for the Orthodoxy: 
American soldiers in 
front of Gračanica".

Intermagazin

N/AN/A

On 8 February, 2019 KFOR Multinational Battle 
Group-East published a series of photos on their 
Facebook page. On one of the photos the soldiers 

are seen making a hand sign. 

KFOR FB page

16:3216:2115:50

17:21

15:59

17:09 16:40 16:40

N/AN/AN/A17:32

28
FEB

27
FEB

Figure 6: Timeline of ‘NATO soldiers show satanic sign’ case study



  ���������������������������������������������������������������������������   33

Espreso seems to be the 
first Serbian website to 
pick up the story. They 
are also the irst ones to 

talk about "calling to 
God" gesture.

Espreso 

Alo also uses a 
sensationalist headline 
but talks about "calling 

God" gesture.

Alo

Srbija Danas using the 
headline: "NATO soldiers 
taking pictures in front of 

Serbian shrine, all 
showing SATANISTIC 

SIGN!?" also talk about 
"calling God" gesture.

Srbija Danas

Kurir also writes about 
the sign but only reports 

the social media 
discussion, mentioning 

the "calling to God" 
explanation.

Kurir 

Another Serbian website, 
Nacionalist, uses 

Intermagazin's headline.

Nacionalist

Srbin.info is the only 
other website after In4s 

to include the article 
about Bush.

Srbin.info

Vesti-online also added a 
new photo.

Vesti-online

Informer uses  a scandalous 
title, but explains in the text 
the two possible cases - the 

hand sign as a satanistic 
gesture or as footballer 

Ronaldinho uses it to call 
God.

Informer 

Nash Beograd uses the 
same headline as 
Nacionalist and 

Intermagazin. It also 
signs the article with 

Jovan - an anonymous 
writer.

Nash Beograd

14:2914:2211:49

N/A

13:51

11:21 N/A 17:55

N/A

28
FEB

1
March

Figure 7: Timeline of ‘NATO 
soldiers show satanic sign’ 
case study

Figure 6 shows how the news piece was 
republished in the Western Balkans media. 
Figure 7 describes a separate network of 
disinformation spread, based on Espreso’s 
alternative explanation of the sign.



34  ����������������������������������������������������������������������������  

Main re-publishers

Based on the analysis of all steps of the 
methodological framework, the list of 
non-accidental actors was created. Non-
accidental actors are those media outlets 
which appear frequently and at least in two 
of the steps or in all steps of the research. 

In general, actors that spread same or 
similar content from Sputnik Srbija can 
be found across the region and in both 
the fringe and more popular media. 
Mass media is presented more often by 
Serbian-based outlets, where there are 
representatives from across the spectrum 
(popular sites, tabloids). Less popular 
websites are based across the region and 
their ownership is almost entirely unknown. 
This is characteristic of the region, as non-
transparent media ownership, and thus 
decreased media freedom, is a vulnerability 
that can be exploited by both internal and 
external actors. 

Serbia-based outlets

Srbin.info is the outlet that most frequently 
re-shares Russian content related to the 
narratives in question and participates in 
disinformation threads with Sputnik Srbija. 
It is owned by Dejan Petar Zlatanovic and 
its editorial policy appears to be mainly 
pro-Russian, given that it almost always re-
shares Sputnik Srbija content and cites the 
Kremlin-affiliated outlet as the source. In 

Serbia, it ranks 139th in popularity according 
to SimilarWeb59. Its Facebook page has 
more than 45 000 followers. 

The ownership of Intermagazin.rs is 
unknown and although it sometimes gathers 
more online engagements on Facebook 
than Sputnik Srbija, it ranks 870th in Serbia, 
according to SimilarWeb. Its Facebook page 
has more than 49 000 followers. 

Novosti.rs is the online version of the 
Vecernje Novosti daily newspaper, whose 
ownership is unclear, but parts of it (30% 
according to Reporters Without Borders) 
belong to the Serbian state with the rest 
connected to Milan Beko, a businessman 
and former minister under Slobodan 
Milosevic. Thus, the stories often carry a 
pro-Serbian government editorial line, but 
the headlines are not as sensationalist 
as other popular outlets. It ranks as the 
22nd most popular site in Serbia, where the 
majority of its online traffic comes from, 
according to SimilarWeb. Its Facebook page 
has more than 368 000 followers.

Both sites, Patriot.rs (not active anymore) 
and Patriot.co.rs, appear often in this 
study as spreading narratives related to 
the EU and NATO. They seem to share the 
same unknown author, but the articles the 
two outlets publish sometimes vary. Both 
often copy Sputnik Srbija content. The first 



  ���������������������������������������������������������������������������   35

address ranks 4290th in Serbia, while the 
second domain proves even more fringe, 
ranking in 15,953rd place, and thus both can 
be considered with narrow reach.

Srb.news-front.info is officially run 
independently of the Kremlin and is 
published in five languages, including 
Serbian. However, there have been reports 
about it being directly financed by the 
Russian secret service.60 As proven in this 
report, the platform often copies Sputnik 
Srbija’s content in full, but also provides 
proper sourcing to the original site. 
SimilarWeb provides no information about 
its popularity in the region. Its Facebook 
page has more than 9 000 followers.

The popular pro-Serbian government site 
Srbijadanas.com is another frequent actor 
in the network spreading EU and NATO-
related narratives. Its owner is SNS-affiliated 
Aleksandra Martinovic. The outlet ranks 
14th in Serbia according to SimilarWeb and 
26th according to Alexa, but is also popular 
in BiH (nearly 10% of its traffic is generated 
from BiH). Its Facebook page has more than 
224,600 followers. 

Another very popular Serbian-based site 
is B92.net, which appears frequently in 
the study. Although it sources Tanjug 
when its published article is similar to the 
one published by Sputnik, B92 is present 
not only in news threads spreading the 
narratives in 2018 and 2019, but also in 
news threads sharing disinformation. The 
outlet started as an alternative source of 

information in the 1990s, but in recent years 
the quality of its products has declined after 
its sale to Kopernikus Corporation.61 Traffic 
to B92.net comes mainly from Serbia and 
BiH, and in Serbia it ranks 15th most popular 
according to SimilarWeb and 12th according 
to Alexa. Its Facebook page has more than 
495,400 followers.

Frequently re-appearing in this study 
are also Serbian-based pro-government 
tabloids, such as Informer, Kurir, Alo, Blic, 
Telegraf. 

Informer is a daily newspaper and the 21st 
most popular website in Serbia, according 
to SimilarWeb and 31st according to Alexa. 
It is owned by Dragan J. Vučićević and 
is often considered not only as a pro-
government tabloid, but is also frequently 
seen as a tool for attacking opponents and 
the civil society by the ruling SNS party. It 
is considered as unprofessional media 
due to its numerous violations of ethical 
standards62. Its Facebook page has more 
than 11,700 followers.

Kurir is the leading Serbian news portal, 
ranking as the 4th most popular website on 
SimilarWeb and 8th most popular according 
to Alexa. It is published by Adria Media 
Group, owned by businessman Igor Zezelj. 
As Adria Media Group is the biggest media 
group in the Balkans, it is also present in 
North Macedonia (holding majority stake 
in the daily newspaper Sloboden Pecat, 
which has the largest circulation in the 
country) and in Croatia (through the so-



36  ����������������������������������������������������������������������������  

called content factory Adria Media Zagreb 
which publishes magazines). Zezelj is also 
the owner of the Serbian-based Espreso 
website (10th / 23rd most popular site in 
Serbia according to SimilarWeb/Alexa) and 
the Mondo outlets, with versions in Serbian 
(ranked 28th / 43rd in Serbia according to 
SimilarWeb/Alexa), Bosnian (ranks 126th 
in BiH) and Montenegrin (ranks 162nd 
in Montenegro). Its Facebook page has 
778,400 followers.

Alo is owned by Sasa Blagojevic, who also 
owns Studio B (another outlet which appears 
in this study) and is believed to maintain 
close ties with the ruling SNS party. The 
website is the 9th most popular platform in 
Serbia according to SimilarWeb. According 
to Alexa, it ranks 18th. Its Facebook page 
has 410,247 followers.

Blic is one of the leading news portals in 
Serbia, ranked as the 6th most popular site 
in the country according to SimilarWeb 
and 5th according to Alexa. It is owned by 
Swiss-German media company Ringier Axel 
Springer Media AG. Its Facebook page has 
920,370 followers.

Ranking as the 19th most popular site in 
Serbia according to SimilarWeb and 21st 
according to Alexa, Telegraf is officially 
owned by Internet Group, which also owns 
three newspapers in North Macedonia. 
However, the real owner is Veselin 
Jevrosimovic – businessman and the 
President of the Athletic Association of 
Serbia.

Montenegro-based outlets

In4s.net is one of the websites that came up 
in expert interviews for spreading Russian 
content. This has been proven in this study, 
as the outlet with unknown ownership 
but with affiliation to the Movement for 
Neutrality of Montenegro has continuously 
published articles aimed at portraying the 
EU and NATO in a negative light. It is the 
43rd most popular site in Montenegro, but is 
almost equally popular in Serbia (45% and 
39% of traffic respectively).

BiH-based outlets

The most frequent BiH-based actor in 
this study is the portal Iskra.co, which 
has unknown ownership but almost all its 
traffic (more than 75%) comes from Serbia. 
Although it operates from Republika Srpska’s 
Visegrad, only 6% of the traffic comes from 
BiH according to SimilarWeb. Its Facebook 
page has more than 35,400 followers.

Although local experts have highlighted 
the role of Republika Srpska (such as 
public broadcaster RTRS, News Agency 
of Republika Srpska  (SRNA), Alternativna 
televizija and others) in promoting Sputnik 
Srbija’s content, this report did not find those 
media outlets among the top non-accidental 
re-publishers in BiH.

Kosovo-based outlets

TV Most, a local TV station based in Zvecan – 
a town in the Northern Kosovo Province of 



  ���������������������������������������������������������������������������   37

Most 
frequent

re-publishers

Tvmost.info

Nezavisne.com

RTVpuls.com

Telegraf.rs

Standard.rs

Politika.rs

Republika.rs Mondo
Webtribune.rs

Bijeljina.
online

Rtv.rs RTS.rs

Espreso.rs Blic.rs

Alo.rs

Kurir.rs

B92.net

Pravda.rs Informer.rs

Vestinet.rs

Vesti-
online.com

Krstarica.com

Patriot.rs

Srbijadanas.
com

Novosti.rs

Iskra.co In4s.net

Intermagazin.
rs

Srbin.info

Serbia

Montenegro BiH 

Kosovo

* The outlets that appeared only in the Step 1 of the methodological framework.

Srb.news-front.
info

*
Topvesti.org

*

Vidovdan.org
*

Patriot.co.rs*

Mitrovica – is the most frequent Kosovo-based 
outlet in this study. It was founded in 2002 and 
its Facebook page has 6,655 followers. 

In comparison, Sputnik Srbija has 
140,925  Facebook followers. This is 

significantly less than popular Serbian 
outlets such as Blic or Kurir, but at the 
same time more than some fringe sites. It 
also means that while Sputnik Srbija is not 
the most followed source on Facebook, its 
content can appear on others’ platforms.



38  ����������������������������������������������������������������������������  

Conclusions

This study was developed as a follow up 
report to the StratCom COE’s publication 
Russia’s narratives toward the Western 
Balkans: Analysis of Sputnik Srbija. It was 
aimed at understanding to what extent Russia 
has the potential to spread its narratives 
in the Western Balkan media, as identified 
during the primary stage of desk research 
and interviews with local experts. 

The report proved that Western Balkan 
media outlets in BCMS languages re-publish 
the same narratives related to NATO and the 
EU as the Russian-funded media Sputnik 
Srbija. It could not, however, prove whether 
the dissemination of these narratives is 
orchestrated by the Kremlin and picked-up 
by local media, or rather that these are pre-
existing narratives in the WB media space 
which resonate well with the audience. 

During analysis, the extent of Russia’s 
potential influence network in the WB media 
space was outlined by identifying WB media 
that regularly publish stories similar to 
Sputnik Srbija about EU and NATO topics 
both in 2018 and 2019. Most of those non-
accidental actors have also been identified 
to be participating in the spreading of 
disinformation in the region together with 
Sputnik Srbija. Thus, this report concludes 
that Sputnik Srbija has the potential to reach 
wide audiences in the WB due to language 
similarities and the fact that local media are 

re-publishing the same or similar content as 
this Kremlin-funded outlet. 

Sputnik Srbija is present in the WB media 
space as both an amplifier and a source of 
information. The patterns identified regarding 
how information travels in the region 
could not prove if the EU and NATO-related 
narratives in question are promoted by Russia 
through Sputnik Srbija or whether these are 
pre-existing narratives which Sputnik exploits 
and amplifies. Particularly notable is the role 
of Serbian news agency Tanjug as one of the 
most quoted sources in the region. The study 
shows that once an article is picked up by 
Tanjug, it makes its way around different local 
outlets, spreading the narratives in question. 

The analysis also concluded that some 
narratives as identified on Sputnik Srbija are 
more likely to be re-published in local media 
than others. These are often related to the role 
of the EU and NATO in regional tensions, societal 
tractions, and other pressing challenges. The 
exploitation of these narratives can potentially 
contribute to the polarization of society, leading 
to decreased trust in the state authorities and 
the media, and conflicting views on the country’s 
foreign policy directions. This report shows that 
the more Sputnik Srbija reports about the topical 
issues for the region, the better its potential is to 
reach wider audiences. Subsequently, the better 
its opportunities for shaping narratives in favour 
of Russia’s interests.

https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik
https://www.stratcomcoe.org/russias-narratives-toward-western-balkans-analysis-sputnik


  ���������������������������������������������������������������������������   39

It is interesting to note that there is no set 
formula of how local outlets re-publish 
Sputnik’s original content. The same outlet 
(for example Montenegrin-based In4s.net) 
sometimes quotes Sputnik if the content is 
copied, but other times provides no source. 
Fringe media generally tend to source the 
articles to Sputnik, while popular outlets 
such as B92.net and Srbijadanas.com very 
rarely quote Sputnik Srbija as their source 
and instead name Tanjug (even if the 
content is the same as the one on Sputnik’s 
platform). Serbian tabloids (Informer, Blic, 
Kurir) also often publish same or similar 
content, but again rarely quote Sputnik as 
their source. Tabloid sites also change the 
headlines, making them more sensationalist 
than the original Sputnik Srbija headline.

As there is no consistency in how sources 
of information are presented in local media, 
content may become distorted and the 
source of the information – lost. Thus, the EU 
and NATO-related narratives, in many cases 
include disinformation and are wide-spread 
with little or no way for the audience to track 
if these are home-grown or Kremlin-driven. 

Another reason why Russia has significant 
potential to influence audiences in the 
region is the structural vulnerabilities of 
the Western Balkan media space. While the 
region is shaken by low quality media laws, 
controlled media freedom, and struggling 
newsrooms, Sputnik Srbija provides good 
quality content for free, feeding a void for 
information. 

Sputnik Srbija’s content resonates well with the 
population, therefore understanding what local 
audiences like to read, and in what format or 
language style the news is presented, should 
be a priority to present alternative information 
to that provided by Russian-funded media.

Way forward

This study should be viewed as a starting 
point for further analysis which investigates 
Russian influence in the Western Balkan 
media landscape. The methodology can 
be altered to track the existence of Russian 
narratives in media content, published also 
in other WB countries, in Macedonian or 
Albanian languages.  There are at least four 
key avenues for further analysis: 

  Analysis of social media in WB 
languages to track networks of 
disinformation and the flow of Russian 
media content; potential inauthentic 
behaviour for spreading messages etc.

  A deeper analysis of the identified non-
accidental actors (media) to better 
assess their editorial policy, ownership 
and political/business links. It would help 
to assess the motivation of republishing 
content from Russian-funded media, 
such as Sputnik Srbija. 

  Audience analysis of the WB countries to 
understand to what extent and how the 
narratives identified by this report and 
previous StratCom COE studies resonate 
with local populations. 



40  ����������������������������������������������������������������������������  

  Analysis of the role of local actors 
(politicians, business, media, religious 
communities etc.) that cooperate with 
the Kremlin and its supporters to better 
assess the levers of Russia’s influence in 
the Western Balkans.   



42  ����������������������������������������������������������������������������  

Endnotes
1 “Interview with BiH journalist and editor about the media 

situation in BiH and more specificially Republika Srpska, 
4 July, 2019.”

2 Based on a series of interviews conducted in June-August 
2019 with experts from the region.

3 For example, Asya Metodieva, Russian Narrative Proxies 
in the Western Balkans, The German Marshall Fund of the 
United States, June 2019; Center for Euro-Atlantic Studies, 
Eyes Wide Shut. Strengthening of Russian Soft Power in 
Serbia: Goals, Instruments, and Effects. Center for Euro-
Atlantic Studies, May 2016

4 Please see the NATO StratCom COE report ‘Russia’s 
narratives toward the Western Balkans: Monitoring and 
Analysis of the Sputnik Srbija Online Platform’.

5 Citizens’ Association “Why not”, Disinformation in the online 
sphere. The case of BiH (April 2019).

6 Including online editions of newspapers, TV and radio 
channels.

7 As concluded from expert interviews.
8 As exemplified by the continuous positioning of those states 

at the bottom of media surveys such as Reporters Without 
Borders’ Media Freedom Index or the Freedom House 
Analysis or the EU’s evaluations in regards to membership 
negotiations. 

9 European Commission, ‘Communication from the 
commission to the European Parliament, the Council, 
the European Economic and Social Committee and the 
Committee of the Regions’, European Commission (Brussels 
29 May 2019).

10 Personal accounts in conversations with journalists from 
the region.

11 Ngadnjim Avdyli, ‘Violations of Journalists’ Rights in 
Abundance’, Kosovo2.0 (23 October 2018), Available at: 
https://kosovotwopointzero.com/en/shkelje-me-bollek/ [Last 
accessed 8 August 2019].

12 EUvsDisinfo, ‘Disinformation Analysis on the Western 
Balkans: Lack of Sources Indicates Potential Disinformation’, 
EUvsDisinfo (3 August 2018), Available at: https://
euvsdisinfo.eu/disinformation-analysis-on-the-western-
balkans-lack-of-sources-indicates-potential-disinformation/ 
[Last accessed 8 August 2019].

13 Research was done in four of the six countries – Serbia, 
Montenegro, Northern Macedonia and BiH

14 Ibid.
15 Tara Tepavac, ‘Disinformation and fake news as the new 

normal: a challenge for the Western Balkans’ in ‘Hybrid and 
Transnational Threats’, Friends of Europe (December 2018).  

16 The Economist, ‘Is Serbo-Croatian a language?’, the 
Economist (10 April 2017), Available at: https://www.
economist.com/the-economist-explains/2017/04/10/is-
serbo-croatian-a-language [Last accessed 8 August 2019].

17 Citizens’ Association “Why not”, Disinformation in the online 
sphere. The case of BiH (April 2019).

18 The engagements both for Latin and Cyrillic version of 
article (reactions, comments, shares) were measured based 
on Crowd Tangle Add On.

19 Likes, dislikes, comments were measured by numbers 
identified by on Sputnik webpage.

20 If another outlet has been quoted within the text, it can be 
assumed that some part of the text has been taken from the 
quoted outlet but it cannot be claimed for certain that the 
whole text has been copied.

21 Media monitoring tool >versus<, developed by International 
Republican Institute’s Beacon project was picked for two 
main reasons. While it is the tool used in StratCom COE 
study to identify narratives on Sputnik Srbija in 2018 (see 
report Russia’s narratives toward the Western Balkans: 
Monitoring and Analysis of the Sputnik Serbia Online 
Platform’) and thus consistency in the methodological 
approaches throughout the project is achieved, >versus< 
also has a good database of BCMS language media, if 
compared to other online media listening tools.

22 For methodology and classification, see https://www.
raskrikavanje.rs/o_nama.html (PDF available in English)

23 Citizens’ Association “Why not”, Disinformation in the online 
sphere. The case of BiH (April 2019).

24 See for example: Stephan  Lewandowsky et al., 
“Misinformation and Its Correction: Continued  Influence  
and  Successful  Debiasing,” (2012); Don Fallis, ‘What is 
Disinformation?’ (2015); James Pamment et al., “Countering 
Information Influence Activities: The State of Art” (2018); 
Jente Althuis and Leonie Haiden, ed., “Fake News: A Road 
Map” (2018).

25 “Srbija dobila iznenadnu priliku da uključi Rusiju u 
pregovore sa Prištinom” - https://rs-lat.sputniknews.com/
politika/201802151114572387-kosovo-amerika-rusija-
pregovori-eu-format-simetrija-srbija/

26 Orban: Migrantima ne treba dati ni cent - https://rs-lat.
sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-
migranti-cent/

27 Pad „moćnog državnika“: Hojt Ji persona non grata 
i u – Vašingtonu - https://rs-lat.sputniknews.com/
politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-
ji-analiza/

https://kosovotwopointzero.com/en/shkelje-me-bollek/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-analysis-on-the-western-balkans-lack-of-sources-indicates-potential-disinformation/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-analysis-on-the-western-balkans-lack-of-sources-indicates-potential-disinformation/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-analysis-on-the-western-balkans-lack-of-sources-indicates-potential-disinformation/
https://www.economist.com/the-economist-explains/2017/04/10/is-serbo-croatian-a-language
https://www.economist.com/the-economist-explains/2017/04/10/is-serbo-croatian-a-language
https://www.economist.com/the-economist-explains/2017/04/10/is-serbo-croatian-a-language
https://www.raskrikavanje.rs/o_nama.html
https://www.raskrikavanje.rs/o_nama.html
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201802151114572387-kosovo-amerika-rusija-pregovori-eu-format-simetrija-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201802151114572387-kosovo-amerika-rusija-pregovori-eu-format-simetrija-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201802151114572387-kosovo-amerika-rusija-pregovori-eu-format-simetrija-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-migranti-cent/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-migranti-cent/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-migranti-cent/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-ji-analiza/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-ji-analiza/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-ji-analiza/


  ���������������������������������������������������������������������������   43

28 Zapad zbunjen: Ruska podmornica im „nestala“ 
pred očima - https://rs-lat.sputniknews.com/
rusija/201812121118144443-Rusija-Krim-podmornica/

29 Čepurin: Kosovo da se vrati u pravno i državno 
polje Srbije - https://rs-lat.sputniknews.com/
rusija/201809101117135186-kosovo-cepurin-srbija/

30 Rusija odgovara Grčkoj: Nikad vas nismo ni gledali 
kao saveznika - https://rs-lat.sputniknews.com/
rusija/201807111116504321-rusija-proteruje-dvojicu-grckih-
diplomata-kao-odgovor-saveznici/

31 Čepurin: Kosovo da se vrati u pravno i državno 
polje Srbije - https://rs-lat.sputniknews.com/
rusija/201809101117135186-kosovo-cepurin-srbija/

32 Vučić: Obavestiću Putina i tražiću podršku i savet - https://
rs-lat.sputniknews.com/politika/201809291117341257-
vucic-obracanje-gazivode/

33 Digital market intelligence platform www.similarweb.com
34 Orban: Migrantima ne treba dati ni cent - https://rs-lat.

sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-
migranti-cent/

35 EU Češkoj: Izbacićemo vas „kao vreću sa peskom”, 
Česi — odlično! - https://rs-lat.sputniknews.com/
evropa/201805281115770608-eu-ceska-izbacivanje/

36 U inat: Njegoševoj deci zabranili da osude NATO zločin, a 
onda su uzvratili policiji - https://rs-lat.sputniknews.com/
regioni/201803231115010758-Danilovgrad-NATO-gimnazija-
protest/

37 Public opinion in Serbia, Kosovo, BiH, North Macedonia 
in 2018 conducted by the Center for Insights in Survey 
Research, a project of the International Republican Institute. 
Public opinion in Montenegro in 2017 conducted by the 
Center for Insights in Survey Research, a project of the 
International Republican Institute.

38 As understood in interviews with local experts.
39 Isa Soares, 2019, “The Fake News Machine”, CNN. 

Available at: https://money.cnn.com/interactive/media/the-
macedonia-story/ [Last accessed January 6, 2020].

40 Vedrana Rudan: NATO nas je sve uništio, a Kosovo 
je Amerika! - https://rs-lat.sputniknews.com/
vesti/201812011118032048-Vedrana-Rudan-Masa-/

41 Zaharova Zapadu o bombardovanju SRJ: Zar je moguće 
da ste toliki idioti - https://rs-lat.sputniknews.com/
rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-
godisnjice-nato-agresije-na-srj-/

42 U inat: Njegoševoj deci zabranili da osude NATO zločin, a 
onda su uzvratili policiji - https://rs-lat.sputniknews.com/
regioni/201803231115010758-Danilovgrad-NATO-gimnazija-
protest/ 

43 Pad „moćnog državnika“: Hojt Ji persona non grata 
i u – Vašingtonu - https://rs-lat.sputniknews.com/
politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-

ji-analiza/
44 Je li to časna Crna Gora: Zabranili polaganje venaca 

žrtvama NATO agresije - https://rs-lat.sputniknews.com/
analize/201803241115020434-Crna-Gora-NATO-/ 

45 Vedrana Rudan: NATO nas je sve uništio, a Kosovo 
je Amerika! - https://rs-lat.sputniknews.com/
vesti/201812011118032048-Vedrana-Rudan-Masa-/

46 Zaharova Zapadu o bombardovanju SRJ: Zar je moguće 
da ste toliki idioti - https://rs-lat.sputniknews.com/
rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-
godisnjice-nato-agresije-na-srj-/

47 Samoponižavanje vazala: Crnogorske vojnike 
šalju na Kosovo - https://rs-lat.sputniknews.com/
analize/201802021114406457-crnagora-kosovo-vojska/

48 A news thread in this paper is used to describe a series of 
outlets which have published the same/similar article.

49 Timeframe represents a  peak in a number of articles related 
to the narrative 

50 Rusija usvojila dokument o NATO bombardovanju 
Jugoslavije - https://rs-lat.sputniknews.com/
politika/201903131119126260-rusija-nato-glavna-pretnja-
miru-od-bombardovanja-srj-senatori-/

51 For the full report, refer to: https://unama.unmissions.org/
un-urges-parties-heed-call-afghans-zero-civilian-casualties

52 Rahim Faiez, ‘UN says Afghan forces, allies killed most 
civilians in 2019’, AP, 30 July 2019, Available at: https://www.
apnews.com/c4438180d6714809a056862604cd692a [Last 
accessed 8 August 2019].

53 Tanjug, ‘UN: NATO usmrtio više civila nego talibani’, Tanjug, 
30 July 2019, Available at: http://www.tanjug.rs/full-view.
aspx?izb=497382 [Last accessed 8 August 2019].

54 Two Montenegrin fact-checking platforms, Raskrinkavanje.
me and Digital Forensic Center, and the Serbian Fake News 
site, all looked into the same disinformation case from 
February 2019.

55 In4s, ‘Američke NATO trupe sa satanitičkim pozdravom 
ispred manastira Gračanica’, In4s, 28 February 2019. 
Available at: https://www.in4s.net/americke-nato-
trupe-sa-satanitickim-pozdravom-ispred-manastira-
gracanica/?lang=lat [Last accessed 8 August 2019].

56 Espreso, ‘NATO VOJNICI SE SLIKALI ISPRED SRPSKE 
SVETINJE I POKAZALI ZNAK RUKAMA: Kad vidite o čemu 
je reč, ODUŠEVIĆETE SE!’, Espreso (28 February 2019). 
Available at: https://www.espreso.rs/vesti/politika/356079/
nato-vojnici-se-slikali-ispred-srpske-svetinje-i-pokazali-
znak-rukama-kad-vidite-o-cemu-je-rec-odusevicete-se [Last 
accessed 8 August 2019].

57 BBC,‘Dio’s two-finger gesture - what does it mean?’, BBC 
(18 May 2010).Available at: http://news.bbc.co.uk/2/hi/
uk_news/magazine/8687002.stm [Last accessed 8 August 
2019].

https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201812121118144443-Rusija-Krim-podmornica/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201812121118144443-Rusija-Krim-podmornica/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201809101117135186-kosovo-cepurin-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201809101117135186-kosovo-cepurin-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201807111116504321-rusija-proteruje-dvojicu-grckih-diplomata-kao-odgovor-saveznici/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201807111116504321-rusija-proteruje-dvojicu-grckih-diplomata-kao-odgovor-saveznici/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201807111116504321-rusija-proteruje-dvojicu-grckih-diplomata-kao-odgovor-saveznici/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201809101117135186-kosovo-cepurin-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201809101117135186-kosovo-cepurin-srbija/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201809291117341257-vucic-obracanje-gazivode/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201809291117341257-vucic-obracanje-gazivode/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201809291117341257-vucic-obracanje-gazivode/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-migranti-cent/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-migranti-cent/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805041115480268-Orban-migranti-cent/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805281115770608-eu-ceska-izbacivanje/
https://rs-lat.sputniknews.com/evropa/201805281115770608-eu-ceska-izbacivanje/
https://money.cnn.com/interactive/media/the-macedonia-story/
https://money.cnn.com/interactive/media/the-macedonia-story/
https://rs-lat.sputniknews.com/vesti/201812011118032048-Vedrana-Rudan-Masa-/
https://rs-lat.sputniknews.com/vesti/201812011118032048-Vedrana-Rudan-Masa-/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-godisnjice-nato-agresije-na-srj-/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-godisnjice-nato-agresije-na-srj-/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-godisnjice-nato-agresije-na-srj-/
https://rs-lat.sputniknews.com/regioni/201803231115010758-Danilovgrad-NATO-gimnazija-protest/
https://rs-lat.sputniknews.com/regioni/201803231115010758-Danilovgrad-NATO-gimnazija-protest/
https://rs-lat.sputniknews.com/regioni/201803231115010758-Danilovgrad-NATO-gimnazija-protest/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-ji-analiza/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-ji-analiza/
https://rs-lat.sputniknews.com/politika/201801241114298945-balkan-amerika-brajan-hojt-ji-analiza/
https://rs-lat.sputniknews.com/analize/201803241115020434-Crna-Gora-NATO-/
https://rs-lat.sputniknews.com/analize/201803241115020434-Crna-Gora-NATO-/
https://rs-lat.sputniknews.com/vesti/201812011118032048-Vedrana-Rudan-Masa-/
https://rs-lat.sputniknews.com/vesti/201812011118032048-Vedrana-Rudan-Masa-/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-godisnjice-nato-agresije-na-srj-/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-godisnjice-nato-agresije-na-srj-/
https://rs-lat.sputniknews.com/rusija/201803291115087419-zaharova-zapadu-povodom-godisnjice-nato-agresije-na-srj-/
https://rs-lat.sputniknews.com/analize/201802021114406457-crnagora-kosovo-vojska/
https://rs-lat.sputniknews.com/analize/201802021114406457-crnagora-kosovo-vojska/
https://unama.unmissions.org/un-urges-parties-heed-call-afghans-zero-civilian-casualties
https://unama.unmissions.org/un-urges-parties-heed-call-afghans-zero-civilian-casualties
https://www.apnews.com/c4438180d6714809a056862604cd692a
https://www.apnews.com/c4438180d6714809a056862604cd692a
http://www.tanjug.rs/full-view.aspx?izb=497382
http://www.tanjug.rs/full-view.aspx?izb=497382
https://www.in4s.net/americke-nato-trupe-sa-satanitickim-pozdravom-ispred-manastira-gracanica/?lang=lat
https://www.in4s.net/americke-nato-trupe-sa-satanitickim-pozdravom-ispred-manastira-gracanica/?lang=lat
https://www.in4s.net/americke-nato-trupe-sa-satanitickim-pozdravom-ispred-manastira-gracanica/?lang=lat
https://www.espreso.rs/vesti/politika/356079/nato-vojnici-se-slikali-ispred-srpske-svetinje-i-pokazali-znak-rukama-kad-vidite-o-cemu-je-rec-odusevicete-se
https://www.espreso.rs/vesti/politika/356079/nato-vojnici-se-slikali-ispred-srpske-svetinje-i-pokazali-znak-rukama-kad-vidite-o-cemu-je-rec-odusevicete-se
https://www.espreso.rs/vesti/politika/356079/nato-vojnici-se-slikali-ispred-srpske-svetinje-i-pokazali-znak-rukama-kad-vidite-o-cemu-je-rec-odusevicete-se
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8687002.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8687002.stm


44  ����������������������������������������������������������������������������  

58 Public opinion in Serbia, Kosovo, BiH, North Macedonia 
in 2018 conducted by the Center for Insights in Survey 
Research, a project of the International Republican Institute.

59 All results are for November 2019
60 Patrick Beuth et al, ‘War without blood’, Zeit Online 

(26 February 2017). Available at: https://www.zeit.de/
digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-
manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht [Last 
accessed 14 August 2019].

61 Media Ownership Monitor database available at http://
serbia.mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/b92net/ . The 
MOM database is a project by Reporters Without Borders 
and BIRN. 

62 Ibid.

https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
http://serbia.mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/b92net/
http://serbia.mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/b92net/


Prepared and published by the 
NATO STRATEGIC COMMUNICATIONS 

CENTRE OF EXCELLENCE

The NATO Strategic Communications Centre of Excellence (NATO StratCom COE) is a 
NATO accredited multi-national organisation that conducts research, publishes studies, 
and provides strategic communications training for government and military personnel.
Our mission is to make a positive contribution to Alliance’s understanding of strategic 

communications and to facilitate accurate, appropriate, and timely communication 
among its members as objectives and roles emerge and evolve in the rapidly changing 

information environment.

Operating since 2014, we have carried out significant research enhancing NATO nations’ 
situational awareness of the information environment and have contributed to exercises 

and trainings with subject matter expertise.

www.stratcomcoe.org | @stratcomcoe | info@stratcomcoe.org




