
Virtual  
Manipulation Brief 

PREPARED AND PUBLISHED BY THE

NATO STRATEGIC COMMUNICATIONS
CENTRE OF EXCELLENCE

RUSSIA’S STRUGGLE TO CIRCUMVENT SANCTIONS AND COMMUNICATE ITS 
WAR AGAINST UKRAINE 

VI
RT

UA
L

M
AN

IP
UL

AT
IO

N

1
2022
ISSUE



Executive Summary
In this first issue of the Virtual Manipulation Brief, 
we zoom in on the Russian language conversation, 
and how it changed as a result of the decision to 
invade Ukraine.

Sanctions hindered the Kremlin’s messaging 
on Western platforms, while the focus on domestic 
audiences pulled many propagandists to Telegram, 
VKontakte, and RuTube. The number of Russian 
Telegram users has increased by two thirds, while 
four in five users of Facebook and Instagram have 
left Meta’s platforms. 

The increase in users understates the 
importance of Telegram. It acts as a reliable hub, 
where pro-regime voices can post (almost) without 
fear of platform censorship. Kremlin propagandist 
Margarita Simonyan’s social media posting patterns 
reveal how communication has adapted following 
Russia’s invasion of Ukraine. In response to sanc-
tions, she, together with many journalists working 
for RT and Sputnik, moved to posting through 
Telegram. Telegram posts are automatically 
cross-posted to her Western platforms, meaning 
the messaging continues to flow at little or no extra 
effort. This method has the added benefit of evad-
ing attempts by Twitter to prevent the amplification 
of RT content. 

Such use of automation means the Kremlin’s 

messaging will not disappear on Western platforms, 
even when domestic audiences are the primary fo-
cus. The comparison of Russian-language messag-
ing about NATO on VKontakte and Twitter shows 
how this combination of push and pull factors 
has dramatically altered the Kremlin’s reach. We 
estimate that the relative reach of pro-Kremlin mes-
saging on VKontakte in March 2022 was a hundred 
times more than normal, compared to Twitter.

The Virtual Manipulation Brief builds on our 
Robotrolling reports, tracking how Russian bots and 
trolls manipulate the flow of information online. It 
expands the area of focus beyond the conversation 
about NATO to Russia’s war against Ukraine. And 
it will look beyond Twitter and VKontakte to track 
how antagonists use other social media platforms 
to disinform the public. 

In this issue, we start by examining how so-
cial media usage in Russia changed since February. 
A comparison of heavily amplified content about 
NATO on Twitter and VKontakte exposes the 
Kremlin’s waning ability to control conversations 
on Western platforms. Finally, we show how the 
Kremlin propagandist Margarita Simonyan moved 
her communication to Telegram to evade sanctions 
directed at RT. 

Figure 1: Percentage of automated posts about NATO in May-August 2022, by platform and compared to Feb-Apr 2022



Instagram out, Telegram in
In response to the Russian invasion of Ukraine, 
regulators and social media companies around 
the world took unprecedented steps to restrict 
the reach of hostile voices. Within the Russian 
Federation, restrictions aimed to isolate the do-
mestic public from real information about the war. 
At the authorities’ behest many internet provid-
ers immediately restricted access to Facebook, 
Instagram and Twitter.

The campaign to censor the Internet 
domestically within Russia was fitfully rolled 
out in the second week of the war. Access to 
Twitter, Facebook, and Instagram was first 
slowed, then later blocked completely. In March, 
VKontakte swiftly complied with media regulator 
Roskomnadzor’s demands to geoblock access 
to pages that criticised the war. Additionally, 
Roskomnadzor blocked access to thousands of 
websites and, on 21 March, officially declared 
Meta a terrorist organisation.

At the same time, Russian Foreign Ministry 
Spokeswoman Maria Zakharova called on Russian 
content creators to move away from Western 

social media platforms. Figure 2 shows a sharp 
growth in users of Telegram, and a significant 
increase in active VKontakte users. However, 
YouTube’s continued accessibility and increase in 
active user numbers shows the relative failure to 
move Russian content producers to the domestic 
RuTube platform. 

A gradual draining away of Russian influ-
encers, combined with slow access speeds for 
those using VPNs resulted in a 72% reduction 
in Russian users accessing Instagram by July. 
The reduction for Facebook was even bigger in 
percentage terms. While TikTok restricted the 
ability of Russians to upload new content and see 
new material created outside Russia, the number 
of Russians accessing TikTok remained stable in 
the period January–July 2022. 

Figure 2: Changing Social Media Usage in Russia Jan-Jul 2022. Daily active users, in millions. 

“Save your content, transfer it to 
Russian platforms. And hurry up”
- M. Zakharova, April 2022 



Figure 3:  Pro-Kremlin Twitter accounts posting regularly about NATO before 20 February 2022 (on the left) and from 1 April 
2022 (on the right). The graph shows whether the accounts were deleted, went dormant, or was deamplified.  

Twitter Targets pro-Kremlin Trolls
This section analyses the effect of Twitter pol-
icies implemented since the start of the war to 
reduce the spread of Russian disinformation. 
Measures include restricting algorithmic reach 
by ‘de-amplifying’ prominent propagandists (not 
recommending their content, removing them 
from search results and the ‘top’ section),  and 
banning popular and egregious anonymous troll 
accounts. 

Figure 3 ranks engagement statistics for 
the top thirty pro-Kremlin accounts mentioning 
NATO before 20 February 2022 (on the left) and 
from 1 April 2022 (on the right). 

Many formerly prominent accounts 
have been deleted, including soulstray (Philip 
Maslovsky) and Vityzeva. These accounts 
were among the ‘more than a dozen’ accounts 
Twitter permanently suspended on 27 February 
for being linked to Russian intelligence. Others 
have stopped posting, for instance the notorious 
spacelordrock (Golos Mordora), who preempted 
a ban by moving to Telegram.  

Another group of accounts—those in 
the middle of the right-hand column—remain 

accessible but have lost popularity and reach. 
Most notably RT_russian, which has been sanc-
tioned in Europe and demoted in popularity 
worldwide. The reduced reach of accounts in 
this group demonstrate the power of Twitter’s 
deamplification measures. 

The most influential pro-Kremlin Twitter 
accounts have either been removed or have lost 
reach. Of the thirty accounts with reach prior to 
March 2022, only seven remained significant 
after April. Many others have seen their content 
de-amplified, such as the accounts of TV prop-
agandist Vladimir Solovyov and the formerly 
independent news outlet Gazeta.ru. Whereas 
the previous ranking was dominated by troll 
accounts, the new ranking is made up of Russian 
media outlets, Russian officials, and media 
personalities. 

This case study demonstrates how re-
moving even a handful of influential accounts 
with established audiences has dramatically 
reduced the reach of pro-Kremlin propaganda. 
Fewer fake amplifiers meant fewer real users 
were exposed to the Kremlin’s messaging. 



Figure 4: Cumulative daily retweets for pro- and anti-Kremlin Tweets mentioning NATO. 

Hostile messaging about NATO
This section analysis Russian-language tweets 
mentioning NATO in the period Feb-Aug 2022. 
Mentions of NATO and Ukraine peaked during 
the week of the invasion on 24 February. Since 
then, messaging volumes have decreased and 
stabilised at near pre-invasion levels.

In the first three months of the war, 
half of the 800 000 Russian-language posts 
on Twitter mentioning NATO also mentioned 
Ukraine. In the next three months mentions of 
NATO dropped to 200 000, of which only a third 
mentioned Ukraine. 

English-language messaging about 
NATO in the Baltics has stabilised at around 
three times the pre-war volume; for Russian, the 
volume is modestly elevated, at a roughly 50% 
increase. 

In the period Jun–Aug 2022, 22% of 
Russian-language tweets about NATO in the 
Baltics and Poland came from automated ac-
counts, compared to 9% of English-language 
posts—an increase from 18% and 5.5% in the pre-
vious three months (see Figure 1). This increase 
in fake activity was driven by a drop in authentic 

interest from regular social media users. 
In the final edition of Robotrolling, we 

noted that in the three months leading up 
to Russia’s unprovoked invasion of Ukraine, 
anti-Kremlin Russian-language content was 
much more likely to go viral than was pro-Krem-
lin messaging. In the period Oct 2021–Feb 
2022, hostile messaging from pro-Kremlin 
accounts  increased steadily. At the same time, 
anti-Kremlin messaging spread further and 
faster than the narratives they responded to, 

creating a novel dynamic. 
Since Feb 2022, hostile pro-Kremlin 

messaging has decreased steadily—in absolute 
terms, in terms of average reach, and compared 
to anti-Kremlin messaging. Figure 4 shows that 

In March 2022, pro-Kremlin 
messaging about NATO on 
VKontakte had a hundred times 
the normal reach.



anti-Kremlin Russian-language voices spiked in 
mid-May when Finland and Sweden declared 
they would join NATO. This spike in messaging 
was similar to that in response to Putin’s ultima-
tum to NATO the previous Dec. On the other 
hand, the reach of pro-Kremlin accounts in May 
was less than half of what it was in Dec 2021. 

Figure 4 shows a striking reduction in 
the Kremlin’s control over the Russian-language 
debate on Twitter regarding NATO and Ukraine. 
In Oct and Nov 2021, 50% of retweets were 
of pro-Kremlin content; however, by Jan, that 
number had decreased to 20%. By May of 2022, 
that number had decreased even further to less 
than 7%. And through the summer of 2022 there 
were no successful attempts to mobilise based 
on anti-NATO messaging. 

The reduced reach of pro-Kremlin ac-
counts in Mar 2022 should not be attributed 
to NATO becoming less salient to the Kremlin. 
Figure 5 demonstrates that on the Russian (and 
Kremlin-controlled) social network VKontakte, 
the reach of the top pro-Kremlin posts mention-
ing NATO was more than 40 times higher in Mar 
2022 than in Jan 2022. Simultaneously, the reach 
of pro-Kremlin messaging on Twitter dropped 

sharply, with Mar levels less than half those of 
Jan. In rough terms, this places the relative reach 
of pro-Kremlin messaging on VKontakte in Mar 
2022 at about a hundred times more than nor-
mal, compared to Twitter. While this difference 
shows the effectiveness of preventing misuse of 
Western platforms, part must also be attributed 
to the Kremlin increasingly focusing on domestic 
platforms.

Figure 5 shows the sum of daily views for 
posts mentioning NATO in pro-Kremlin groups 
on VKontakte. The timeseries of NATO mentions 
on VKontakte has a completely different shape 
to that seen on Twitter. In Oct 2021, the total view 
count for these posts was 0.6 million, which rose 
to 1.5 million in Dec and 2.2 million in Jan. Then, 
in mid-Feb, two weeks before the invasion, the 
total daily view counts increased dramatically 
beyond 4 million on Feb 24 alone. At the time of 
the Extraordinary NATO Summit, when a number 
of Western leaders made statements about what 
NATO might or might not do to support Ukraine, 
attention on VKontakte spiked higher even than 
on Feb 24. In Mar, messages from pro-Kremlin 
sources on VKontakte reached 50 million peo-
ple, compared to 0.5 million in Oct 2021. 

Figure 5: Cumulative daily views for pro-Kremlin posts mentioning NATO on VKontakte.



Sanctions-busting through Telegram
Telegram and YouTube are the two major plat-
forms that avoided systematic blocking in both 
Europe and Russia. Supporters and opponents 
of the Russian war effort are both able to access 
and post content on the platform. Now these are 
the major current contested online spaces.

Telegram has emerged as especially 
significant in Russia. The platform experienced 
a massive growth in usage in Feb and Mar 2022. 
All channels dedicated to war-related content 
saw huge subscriber growth. Ramzan Kadyrov, 
head of the Chechen Republic, owns the largest 
Russian political channel on Telegram. On 23 
Feb, the channel had 57 000 subscribers; in one 
week the number had risen to 370 000, and  to 
2.7 million by August. 

Sanctions introduced by the EU and im-
plemented by Twitter and Meta forced Russian 
state-media outlets to adapt. In early Mar 
2022, Margarita Simonyan described how RT’s 
attempts to spread propaganda to Western audi-
ences now relied on guerilla tactics: 

“We’re not on Telegram on Western plat-
forms. We exist in Russia, in Russian, but our 
foreign language resources are gone, on TikTok 
it’s the same, that’s over. We’re now operating 
like partisans, so no one understands it’s us. We 

don’t post under our own branding. We open a 
channel on YouTube, it gains millions of views in 
three days, and after three days their intelligence 
figures out it’s ours and closes it. Then we open 
a new one.”

Russian state media journalists help 
RT and Sputnik circumvent sanctions through 
cross-posting articles to their personal accounts. 
For example, Simonyan’s social media accounts 
outperform many official channels. 

In the days leading up to Russia’s invasion 
on 24 Feb, few of Simonyan’s tweets referred 
to RT’s journalistic output. Her posts declined 
as the EU announced sanctions on 27 Feb and 
implemented them on 2–3 Mar. Propagandists 
may have hesitated, waiting for cues from above 
on how to cover the Russian war effort. Then, 
over the next two weeks, Simonyan’s output 
exploded. 

Sanctions immediately reduced RT’s reach 
online. Twitter marked its posts as unavailable 

Figure 6: Categories of Tweets, posted by Margarita Simonyan

We’re now operating like parti-
sans, so no one understands it’s us
- M. Simonyan 



to social media users in a long list of Western 
states. Bots could retweet, but in Europe no one 
saw their posts. Instead of retweeting, Simonyan 
posted verbatim copies from RT. Her posts had 
the same text and images. The pictures often 
included RT’s logo. Whenever Simonyan shared 
a message from RT on her Telegram channel, the 
content was automatically reposted to Twitter. 
Reposting via Telegram obscures the source, 
evades Twitter’s black list, and is displayed with-
out any disclaimer or geoblocking.

In the first days of Mar, Simonyan trialled 
the method for selected sources: RIA Novosti, 
Sputnik, and RT. In the period 15 Mar–11 Apr, 150 
of Simonyan’s tweets had texts and media from 
the sanctioned RT outlet. These messages were 
all visible in the EU. 

The regular formatting hints that cus-
tom-made software automates simultaneous 
management of multiple social media accounts. 
The post structure is source name, line break, title 
text, and embedded video or image. Messages 
are often broken across multiple tweets, and 
contain the first sentences from the linked article. 
Although the posts are verbatim, they are not 
simple copy-paste. Embedded videos are hosted 
on Twitter, not through a link to external content. 

Simonyan posts simultaneously on many 
Western platforms. We found examples of 
identical content posted to Twitter, Facebook, 
VKontakte, and Telegram. For example, if she 
posted to Telegram at 15.45, an identical post 
emerged on her VKontakte at 15.46, on her 

Facebook at 15.47, and her Twitter at 15.50. We 
infer that the source of Simonyan’s activity is 
Telegram, and that posts to other platforms are 
made automatically or semi-automatically. Thus 
the big change visualised in the graph reflects 
Simonyan moving most of her communications 
to Telegram, and automating amplification of 
this content to other platforms. This change was 
made roughly on 17 Mar and was highly active for 
about six weeks.

The move to Telegram coincided with 
a change in RT’s war reporting. In March and 
April, most of the sources Simonyan shared on 
Telegram were from other RT reporters who 
maintained their own Telegram channels. These 
tactical changes could be explained by a move to 
personal branding of journalists to replace official 
state media accounts and channels. 

Taken together, these tactics demon-
strate how Russian state media have evaded 
both platform mitigation methods and the EU 
ban by adopting Telegram as the central node 
in their social media distribution mechanisms. 
While Twitter’s measures effectively reduced 
the reach of pro-Kremlin voices, their ability to 
adapt exposes a flaw in the blacklisting approach 
adopted by the EU and social media companies: 
blocking a list of the main information sources is 
at best a temporary measure. The distributors of 
propaganda will create new accounts, domains, 
and channels through which they spread their 
content, whereas the list of sanctioned entities 
tends to remain static.  

Prepared by Dr. Rolf Fredheim and Martha Stolze and published by
 

NATO STRATEGIC COMMUNICATIONS
CENTRE OF EXCELLENCE

The NATO StratCom Centre of Excellence, based in Latvia,  
is a Multinational, Cross-sector Organization which provides Comprehensive analyses,  

Advice and Practical Support to the Alliance and Allied Nations.
@stratcomcoe, info@stratcomcoe.org

www.stratcomcoe.org


